Dlaczego szybkość ładowania strony jest ważna?

Dlaczego szybkość ładowania strony jest ważna?

Wśród działań projektowych i marketingowych, takich jak content, słowa kluczowe czy responsywność, czas ładowania strony WWW może wydawać się drobnostką. Nic bardziej mylnego! W rzeczywistości jest to jeden z czynników wpływających na ocenę witryny przez użytkowników, wyszukiwarki oraz algorytmy reklamowe. To właśnie między innymi na tej podstawie odwiedzający decydują, czy pozostaną na stronie, czy też wybiorą konkurencję. Chcesz odkryć, jaka powinna być szybkość strony? Zastanawiasz się, jakie narzędzia do pomiaru musisz w tym przypadku użyć? W tym artykule znajdziesz wszelkie odpowiedzi. Sprawdź już teraz!

Szybkość wczytywania strony – czy warto o nią zadbać?

Z roku na rok szybkość działania Internetu przyśpiesza, co łączy się również z rosnącą jakością połączenia internetowego. Przyzwyczaiło to internautów do tego, że otrzymują interesujące ich informacje w błyskawicznym tempie. Nic więc dziwnego, że wyszukiwarka, która dba o doświadczenie użytkownika, wymaga od właścicieli i webmasterów, aby przyśpieszyć stronę internetową, która ma znaleźć się wysoko w rankingu. Możesz się więc już domyślać, jak duży jest wpływ szybkości witryny na Twoje działania w sieci.

Postarajmy się jednak tę wiedzę uporządkować – oto dlaczego warto zapewnić wysoką prędkość strony.

Wpływ szybkości strony na doświadczenie użytkownika

Nie jest tajemnicą, że witryna, która wyświetla się dłużej niż 3 lub 4 sekundy po prostu zniechęca do odwiedzin. W takim przypadku internauci bardzo często wybierają adres konkurencyjny.

Choćby dlatego, jednym z głównych powodów, dla których prędkość ładowania strony jest tak ważna, jest wpływ na doświadczenie użytkownika. Odwiedzający oczekują szybkiego i płynnego dostępu do treści, a długi czas ładowania może prowadzić do frustracji i zniechęcenia. Badania potwierdzają, że nawet jednosekundowe opóźnienie może negatywnie wpłynąć na wskaźnik konwersji oraz zwiększyć współczynnik odrzuceń. Dlatego warto zadbać o optymalizację szybkości strony, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia internautom.

W tym kontekście należy pamiętać, że dziś większość użytkowników korzysta z różnych urządzeń do przeglądania Internetu. Niezwykle istotne jest więc mobilne doświadczenie, na które wolno ładowane strony oddziałują jeszcze bardziej. Jeśli więc chcesz, aby Twoja witryna wyświetlała się poprawnie i sprawnie na telefonach, to musisz zadbać nie tylko o responsywność, ale również o optymalizację czasu ładowania.

Prędkość ładowania strony a podstawowe wskaźniki internetowe

Kolejnym istotnym aspektem jest wpływ szybkości ładowania strony na pozycjonowanie.

Otóż wyszukiwarka Google faworyzuje domeny, które działają sprawnie. Roboty skanujące Internet, aby indeksować treści, mają ograniczony czas na każdą ze stron (crawl budget, czyli budżet indeksowania). Jeśli prędkość witryny daje sporo do życzenia, boty nie uchwycą wszystkich jej podstron, a co za tym idzie, nie wszystkie zostaną uwzględnione w wynikach wyszukiwania. Nie trzeba dodawać, że działa to szkodliwie na widoczność danego serwisu w sieci i może negatywnie oddziaływać na konwersję.

Jak widać, poprawa szybkości ma znaczenie dla SEO, co w dalszej kolejności może przyczynić się do sukcesu witryny w sieci. Tym bardziej w kontekście Core Web Vitals.

Czy wiesz, czym są podstawowe wskaźniki internetowe? To kluczowe miary i metryki oceniające jakość oraz wydajność strony internetowej, zwłaszcza pod kątem tempa ładowania i interaktywności. Te trzy główne elementy – Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) i Cumulative Layout Shift (CLS) stanowią integralną część algorytmu Google i mają istotny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania.

Dbałość o podstawowe wskaźniki internetowe jest nie tylko sposobem na poprawę doświadczenia użytkownika, ale także na zwiększenie widoczności w sieci.

Optymalizacja czasu dla lepszej sprzedaży i konwersji

To jeszcze nie wszystko! Szybko działająca witryna obniża koszt reklam w wyszukiwarce oraz poprawia ich pozycje względem materiałów konkurencji. Korzystając z profesjonalnej terminologii, można powiedzieć, że tempo ładowania strony wpływa na Quality Score, czyli parametr Google Ads.

Wszystko to podkreśla znaczenie szybkości strony dla wysokości konwersji i zysków. Badania dowodzą, że nawet niewielkie usprawnienia w tym zakresie mogą przynieść istotne korzyści finansowe. Wydajne strony generują wyższe wskaźniki konwersji, co skutkuje większymi zyskami. Każda sekunda zaoszczędzona na ładowaniu witryny może wpłynąć na wzrost przychodów.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Jak i gdzie wykonać test prędkości? Narzędzia do analizy szybkości ładowania

Wiesz już, jaki jest wpływ czasu wczytywania witryny na jej wydajność. Nie masz jednak pewności czy Twój adres ładuje się wystarczająco szybko?

Istnieje cała masa narzędzi do sprawdzenia szybkości strony internetowej. Niektóre z nich, poza prezentacją uzyskanych wyników, proponują również rozwiązania, które mogą usprawnić działanie witryny. Poniżej przyjrzymy się bliżej kilku z nich, aby ułatwić wybór odpowiedniego narzędzia do analizy prędkości konkretnego adresu.

Google PageSpeed Insights i Lighthouse– narzędzia do mierzenia prędkości od wyszukiwarki

Gigant z Mountain View stworzył narzędzie, które pozwala zmierzyć szybkość strony zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Po wprowadzeniu adresu URL, generowany jest raport z wynikami oraz sugestiami dotyczącymi optymalizacji. Warto zwrócić uwagę na to, że Google PageSpeed Insights korzysta z danych zbieranych przez Lighthouse – innego popularnego narzędzia do audytu.

Jest to otwarte oprogramowanie stworzone przez Google, które pozwala na przeprowadzenie audytu wydajności, dostępności oraz optymalizacji witryny pod kątem SEO. Lighthouse można uruchomić bezpośrednio w przeglądarce Chrome, korzystając z narzędzi deweloperskich lub jako rozszerzenie przeglądarki.

W ten sposób można przeanalizować stronę internetową pod kątem różnych czynników wpływających na jej prędkość, takich jak rozmiar plików, ilość zapytań do serwera, czy wykorzystanie pamięci podręcznej. Na podstawie tych danych generuje się raport, który zawiera ogólną ocenę wydajności witryny w skali od 1 do 100 oraz konkretne rekomendacje dotyczące usprawnień.

GTMetrix

Co poza Page Speed Insight i Lighthouse możesz wykorzystać? GTMetrix to kolejne narzędzie do mierzenia, które pozwala przeprowadzić test szybkości strony. Oferuje nieco bardziej szczegółowe informacje niż opisane wcześniej opcje. Narzędzie analizuje witrynę pod kątem różnych wskaźników, takich jak czas wczytywania, rozmiar witryny czy ilość zapytań. Wyniki są przedstawiane w formie raportu, który zawiera również rekomendacje, które pozwalają zwiększyć szybkość ładowania.

WebPage Test

To cenione i uważane za jedno z bardziej rozbudowanych narzędzi do pomiaru szybkości ładowania witryny. Pozwala na przeprowadzenie testów z różnych lokalizacji na świecie oraz na wielu przeglądarkach. WebPage Test oferuje również możliwość porównania wyników z innymi serwisami oraz analizy filmów pokazujących, jak witryna wczytuje się w czasie rzeczywistym.

Pingdom

Jakich jeszcze narzędzi warto używać? Pingdom to jedno z najstarszych rozwiązań do badania wydajności stron internetowych. Podobnie jak inne wspomniane opcje, generuje raport z wynikami oraz rekomendacjami dotyczącymi poprawy szybkości. Warto dodać, że Pingdom oferuje również funkcje do monitorowania dostępności witryny oraz analizy czasu odpowiedzi serwera.

Oczywiście, narzędzi do sprawdzania prędkości ładowania strony jest znacznie więcej i każde z nich ma swoje cechy charakterystyczne. Aby uzyskać w miarę dokładny wynik, warto skorzystać z kilku tego typu rozwiązań i porównać główne dane, czyli zazwyczaj ogólną punktację w skali od 1 do 100 (czasami podawaną w procentach). Warto porównywać wyniki testów również w obrębie jednego narzędzia.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Jaka powinna być prędkość ładowania strony WWW?

Wiesz już, że korzyści z odpowiedniej szybkości działania strony to np. lepszy UX, poprawa widoczności w wynikach wyszukiwania oraz wyższa konwersja. Znasz też kilka narzędzi pomiaru oraz uznawane przez Google miary i metryki.

To dobry moment, aby zastanowić się, jaki czas wczytywania strony można uznać za optymalny. Przyjęło się, że każdy wynik powyżej 5 sekund jest nie do zaakceptowania pod kątem SEO. W końcu, jak już wiesz, użytkownicy są coraz bardziej niecierpliwi i oczekują szybkiego dostępu do informacji. Dlatego, jeśli chcesz poprawić prędkość strony, to celuj w czas 3 sekundy lub niższy.

Optymalnym wynikiem będzie nawet 2,4 sekundy. Witryny WWW, które ładują się w tym czasie, zyskują największe zaufanie i zadowolenie odwiedzających.

Jak dokonywać pomiarów wydajności witryny?

Chcesz sprawdzić czas ładowania swojej strony? Znasz już narzędzia pomocne w analizie wydajności działania witryny. Pamiętaj, że przeprowadzając test, warto trzymać się kilku zasad:

  • Jeśli dokonujesz zmian, które mają poprawić funkcjonalność i optymalizować szybkość ładowania, warto zrobić audyt wydajności przed i po, aby mieć wiedzę o skuteczności swoich działań.

  • Nie opieraj strategii na jednym teście prędkości. Najlepiej zrobić ich kilka i uśrednić uzyskane wyniki.

  • Regularnie badaj szybkość działania strony. Nigdy nie wiesz, który jej nowo dodany element (np. grafika lub plik wideo) będzie miał wpływ na jej spowolnienie.

  • Podczas testu weź pod uwagę również podstrony, nie tylko stronę główną.

Jakie techniki poprawiające prędkość ładowania strony warto wykorzystać?

Optymalizacja czasu ładowania witryny to Twój cel? Chcesz zbudować szybką stronę? Zastanawiasz się, które elementy wpływają na czas wczytywania? Oto techniki, które musisz wdrożyć bez względu na to, co dokładnie chcesz osiągnąć.

Optymalizacja obrazów

Duże, niezoptymalizowane obrazy mogą znacznie wpłynąć na szybkość wczytywania strony. Upewnij się, że wszystkie grafiki są odpowiednio skalowane, skompresowane i mają właściwy format. Można również rozważyć użycie techniki leniwego ładowania (lazy loading), która pozwala na wyświetlanie obrazów tylko wtedy, gdy są one widoczne dla użytkownika.

Minimalizacja plików CSS, JavaScript i HTML

Kolejnym krokiem, który warto podjąć, aby poprawić prędkość strony, jest minimalizacja plików CSS, JavaScript i HTML. Oznacza to usunięcie niepotrzebnych spacji, znaków nowej linii i komentarzy. Istnieje wiele narzędzi dostępnych online, które pomogą Ci w tym procesie.

Wykorzystanie pamięci podręcznej (cache)

Chcesz rozkręcić swoją stronę? Pamięć podręczna pozwala na przechowywanie części witryny, które nie ulegają częstym zmianom, tak aby były one szybciej dostępne dla użytkowników. Skonfiguruj cache na swoim serwerze, aby zoptymalizować szybkość ładowania strony.

Czyszczenie bazy danych

Zastanawiasz się, co ma największy wpływ na wolno ładowane strony WWW? Trudno odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Aby poprawić działanie witryny, warto zadbać o kilka istotnych elementów – jednym z nich jest z pewnością baza danych zoptymalizowana pod kątem szybkości. Nie zapominaj więc o jej regularnym czyszczeniu.

Minimalizacja żądań HTTP

Jakie jeszcze elementy wpływają na prędkość ładowania strony? Będzie to także liczba zapytań HTTP – im ich więcej, tym dłużej zajmuje wczytanie witryny. Spróbuj zredukować liczbę zapytań, łącząc pliki CSS i JavaScript oraz korzystając z ikon CSS zamiast wielu małych obrazków. Po minimalizacji żądań możesz przeprowadzić test prędkości.

Używanie CDN (Content Delivery Network)

Musisz wiedzieć, że wpływ czasu przesyłania plików na tempo ładowania strony jest ogromny. Dlatego usługa CDN może okazać się dla Ciebie niezbędna. Jest to sieć serwerów rozlokowanych na całym świecie, która może przechowywać kopie Twojej witryny. Dzięki temu użytkownicy szybciej wczytają stronę z serwera znajdującego się bliżej ich lokalizacji.

Wprowadzenie tych zmian może znacznie przyspieszyć ładowanie strony, co przekłada się na lepszy UX i wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że optymalizacja witryny to proces ciągły, który wymaga regularnego monitorowania i aktualizacji.

Przeczytaj także

Co oznacza adres URL przyjazny wyszukiwarce?

Co oznacza adres URL przyjazny wyszukiwarce?

Adresy URL powinny być przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Co to dokładnie oznacza? Poprawnie skonstruowane adresy URL powinny z jednej strony dobrze opisywać, co znajdziemy na stronie, a z drugiej być proste i czytelne. Takie adresy są zrozumiałe dla algorytmów, a także budzą zaufanie wśród użytkowników.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Dostosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych jako element optymalizacji SEO

Dostosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych jako element optymalizacji SEO

Strona internetowa przyjazna urządzeniom mobilnym jest dziś koniecznością. Coraz więcej osób korzysta bowiem z Internetu nie tylko na komputerach, lecz także na smartfonach czy tabletach. Responsywna strona WWW dopasowuje się do różnych rozdzielczości ekranów urządzeń mobilnych. Dzięki temu witryna zapewnia klientowi dostęp do swojej oferty, jest bardziej funkcjonalna i czytelna. Responsywność jest też bardzo ważna z punktu widzenia SEO. Pozwala robotom Google na poprawne zaindeksowanie strony w wersji desktopowej i mobilnej oraz osiąganie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej