Domena internetowa. Czym jest, jak ją kupić i czy ma wpływ na SEO?

Czym jest domena internetowa i co warto o niej wiedzieć?


Każda strona internetowa ma swój unikalny adres, który nazywamy domeną internetową. To dzięki niemu użytkownicy mają możliwość wyświetlać w przeglądarce konkretną stronę WWW. Co warto wiedzieć o domenach internetowych? Z czego się składają? Czy można je kupować oraz, czy ich treść ma wpływ na widoczność w sieci? Na te i kilka innych pytań związanych z domenami internetowymi odpowiadamy poniżej.

Jak zbudowana jest domena internetowa?

Każdy domena internetowa, pod którą kryje się strona WWW, składa się z dwóch podstawowych elementów:

  • nazwy głównej (www.panoramafirm.pl),
  • i rozszerzenia (www.panoramafirm.pl).

Rozpatrując adres WWW, czyli domenę bardziej szczegółowo, można mówić również o takich składnikach jak:

  • protokół – czyli pierwszy człon adresu: http:// lub https://,
  • subdomena – czyli słynne „WWW” (skrót: World Wilde Web), a także czasami spotykana nazwa dodawana przed domeną główną (np. www.subdomena.panoramafirm.pl),
  • nazwa domeny – najczęściej jest to nazwa portalu, firmy, produktu, zespołu itd. składająca się z małych liter, cyfr oraz znaków,
  • rozszerzenie – czyli TLD tzw. domena najwyższego stopnia (np. .pl, .com) lub domena drugiego poziomu (np. .com.pl, .net.pl).

Ostatni z wymienionych elementów, czyli końcówki adresów internetowych dzielimy na:

  • Domeny narodowe – sygnalizujące kraj lub obszar geograficzny (np. .pl – Polska, .cz – Czechy, .uk – Wielka Brytania).
  • Domeny funkcjonalne – np. oznaczające strony rządowe (.gov), informacyjne (.info), biznesowe (.biz), globalne (.com), przeznaczone dla urządzeń mobilnych (.mobi) i wiele innych.

Od 2014 roku istnieje możliwość tworzenia domen internetowych z nietypowymi końcówkami, które dedykowane są dla konkretnych branż, ale nie tylko, to np. .coffee, .bar, .art, .online, .vip czy .top.

Jak kupić domenę internetową?

Tak naprawdę domeny internetowej nie da się kupić. Wszystkie adresy WWW są rejestrowane i służą danemu klientowi, dopóki opłaca wykupiony abonament.

Najmniejszy cykl wynajmu domeny to 12 miesięcy.

Cena domeny zależy przede wszystkim od firmy, która rejestruje adres oraz od samego adresu. Po wygaśnięciu abonamentu istnieje możliwość przedłużenia domeny. Obecnie przedłużenie usługi w większości przypadków jest droższe niż pierwsza rejestracja. Istnieje również możliwość przeniesienia adresu, czyli zlecenia rejestracji tego samego adresu WWW innej firmie. Warto pamiętać, że zupełnie nowa rejestracja w nowej firmie jest możliwa dopiero po wygaśnięciu domeny.

W przypadku nieopłacenia domeny jest ona jeszcze przez pewien czas (zazwyczaj ok. miesiąca) zarezerwowana dla poprzedniego wynajmującego. Jeśli nie dokona on wpłaty, adres ponownie staje się dostępny dla innych użytkowników.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Domena, hosting, strona internetowa – czym się różnią?

Aby witryna WWW mogła wyświetlać się w sieci, potrzebne są 3 elementy: omawiana tu domena, hosting oraz strona internetowa.

Domena stanowi adres do strony internetowej, która składa się z logicznie połączonych elementów wyświetlanych w przeglądarce internetowej. Strona internetowa z kolei potrzebuje „miejsca” w sieci, czyli non-stop działającego serwera, który umożliwi internautom korzystanie z danych zasobów przez całą dobę. Wynajem takiego serwera dla strony WWW nazywamy hostingiem.

Reasumując:

  • domena to adres strony internetowej,
  • hosting to wynajęte miejsce na serwerze dla strony internetowej,
  • strona internetowa to zbiór plików tworzący witrynę WWW.

Jak wybrać nazwę domeny internetowej?

Wybór nazwy domeny jest równie trudny, jak wybór nazwy firmy, klubu czy zespołu muzycznego. Podczas wymyślania adresu dla strony internetowej, warto kierować się kilkoma podstawowymi zasadami:

  • Nazwa domeny powinna być krótka i łatwa do zapamiętania.
  • Nazwa domeny nie powinna zawierać trudnych ani zniesławiających wyrazów.
  • Nazwa domeny nie powinna zawierać zbyt wielu znaków innych niż litery (cyfr, myślników).
  • Jeśli jest to domena firmy, warto, żeby zawierała jej nazwę.
  • Rozszerzenie powinno być powszechnienie znane (np. .pl, .com, .com.pl) lub związane z zawartością strony (np. kawiarnia.coffee, ksiegarnia.art).

Ponadto wypada sprawdzić dostępność domeny, ponieważ trafny pomysł może okazać się już wykorzystany. Wówczas trzeba go zmienić i np. wybrać tą samą nazwę domeny, ale z innym rozszerzeniem lub sprawdzić, czy wybrana przez nas domena jest dostępna na rynku wtórnym.

Czy domena ma wpływ na SEO?

Od 2012 roku wyszukiwarka Google przestała faworyzować domeny zawierające słowa kluczowe. Dlatego nienaturalne umieszczenie keywords w adresach internetowych raczej mija się z celem i nie wpływa pozytywnie na SEO. Chyba, że istnieje możliwość wykupienia domeny związanej z konkretną branżą i miejscem (np. odpowiednia domena dla szewca działającego w Kielcach nosiłaby nazwę: http://www.szewc-kielce.pl).

Poza tym wyjątkiem znacznie lepiej postawić na oryginalną i łatwą do zapamiętania nazwę, która będzie przykuwać uwagę użytkowników, a jednocześnie informować o zawartości witryny.

Obecnie wyszukiwarki uważają za bardziej wiarygodne i wartościowe te nazwy, które pojawiają się w wielu miejscach w sieci, dlatego chwytliwa i oryginalnie brzmiąca domena na pewno będzie skuteczniej wspierała SEO, stanowiąc niejako promocję samą w sobie.

Przeczytaj także

Optymalizacja SEO strony. Co zrobić, aby witryna była przystępna dla robotów?

Optymalizacja SEO strony. Co zrobić, aby witryna była przystępna dla robotów?

Strona internetowa, aby osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce, musi być odpowiednio przygotowana pod względem SEO. Optymalizacja strony jest zagadnieniem szerokim i składa się z wielu działań. Jednym z nich jest sprawdzenie, w jaki sposób roboty Google widzą daną witrynę, a następnie wprowadzenie na niej korzystnych zmian. Dzięki temu strona WWW będzie bardziej przystępna dla robotów wyszukiwarki, a co za tym idzie, także dla swoich potencjalnych użytkowników. Zobacz, o jakie funkcjonalności należy zadbać.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne są to działania, których celem jest umożliwienie zarówno użytkownikowi, jak i robotom wyszukiwarki poruszanie się między podstronami jednej witryny. Umieszczenie odpowiedniego linku w konkretnym miejscu pozwala na przekierowanie na inną stronę tej samej domeny. Prawidłowo zaplanowane linkowanie ułatwia poruszanie się po witrynie – użytkownik intuicyjnie wie, gdzie kliknąć, by znaleźć się na pożądanej stronie.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej