Parametry domeny – czym są Mozrank i Page Authority?

Parametry domeny – czym są Mozrank i Page Authority?

Robiąc audyt SEO strony internetowej, można natrafić na wiele znanych lub mniej znanych parametrów strony. Pozwalają one ustalić (zmierzyć) jakość danej witryny i wskazać elementy, nad którymi warto popracować. Wśród parametrów warto zwrócić uwagę na MozRank oraz Page Authority. Dowiedz się, czym charakteryzują się te wskaźniki i jak wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Czym jest MozRank?

Nie od dziś wiadomo, że im więcej linków kierujących do danej witryny, tym lepiej dla niej samej. Jednak nie sama ilość jest tu ważna. Liczy się również jakość. Właśnie do mierzenia (klasyfikowania) ilości i jakości odsyłaczy służy MozRank.

Nazwa pochodzi od nazwy firmy – Moz (wcześniej SEOmoz), która opracowała ten wskaźnik. Według niej wyniki opisywane są na logarytmicznej skali popularności od 1 do 10. Wysoki wynik oznacza dużą liczbę linków do danej strony na innych wartościowych witrynach.

Jak poprawić MozRank?

Żeby zadbać o dobre notowania swojej domeny, warto postarać się o uzyskanie odsyłaczy na stronach z wysokim współczynnikiem MozRank. Dzięki temu adres będzie wyżej oceniany przez roboty wyszukiwarek. Duża liczba linków o niskim współczynniku MozRank nie ma większego wpływu na pozycję domeny. W tym przypadku warto postawić na jakość.

Co ciekawe, zwiększenie rankingu z 2-3 na – powiedzmy – 4-5 – jest relatywnie znacznie łatwiejsze niż poprawienia rankingu z 6-7 na 8-9. Zdarza się, że, aby poprawić statystyki choćby o jedno oczko, trzeba czekać nawet 3 miesiące lub dłużej. Bez wątpienia jest to czasochłonny proces.

Ponadto warto dodać, że MozRank jest jedynie pomocą dla specjalistów SEO i zdarzają się przypadki, że wysoki lub niski wskaźnik wcale nie musi jednoznacznie świadczyć o bardzo złej lub bardzo dobrej kondycji strony internetowej.

Jak sprawdzić MozRank?

Żeby sprawdzić MozRank strony internetowej, najczęściej korzysta się z narzędzi stworzonych przez firmę Moz, czyli m.in. pakietu Open Site Explorer. Poza tym również niektóre inne narzędzia w sieci pokazują wartości MozRank.

Czym jest Page Authority?

Page Authority to wskaźnik opracowany przez MOZ, który określa, jak konkretna strona plasuje się na pozycjach w wynikach wyszukiwania. Skala jest szeroka i wynosi od 1 do 100, a sam wynik bazuje na danych z indeksu MOZ oraz szeregu czynników określonych przez firmę.

Czy istnieje dobry albo zły wynik Page Authority?

Nie, właściwie nie istnieje coś takiego jak zły lub dobry wynik PA. Page Authority powinno się bardziej traktować jako narzędzie porównawcze do określenia, które strony mają większy potencjał, a nie jako bezwzględny wynik.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Page Authority a Domain Authority

Podstawowa różnica pomiędzy Page Authority a Domain Authority jest taka, że PA dotyczy pojedynczej strony, a Domain Authority mierzy siłę całych domen lub subdomen. To co je łączy to fakt, że wskaźniki są obliczane przy użyciu tej samej metodologii.

PA jest oparty na danych z indeksu internetowego Mozscape i obejmuje liczbę linków i dziesiątki innych czynników, których jest w sumie ponad 40. Trzeba podkreślić, że PA nie bierze pod uwagę konkretnych elementów na stronie, takich jak użycie słów kluczowych czy optymalizacja treści.

Page Authority a Page Rank

Page Rank jest pierwszym stworzonym przez Google algorytmem, który porusza kwestię jakości stron internetowych. Wynik określany jest w skali od 0 do 10. PR już w zasadzie nie funkcjonuje, ponadto warto podkreślić, że Page Authority ma pewną przewagę nad nim. W przeciwieństwie do PR algorytm PA jest stale rozwijany i aktualizowany, dlatego można uznać, że jest bardziej precyzyjny.

Jak wpłynąć na autorytet strony?

Nie jest to łatwe. Trzeba pamiętać, że Page Authority to ocena całościowa, dlatego trudno wpływać na nią bezpośrednio. Specjaliści rekomendują – aby wpłynąć na autorytet strony, należy ulepszyć jej profil linków. Skąd pozyskać linki przychodzą? Dobrym źródłem mogą być np. katalogi, fora, blogi, serwisy tematyczne.

Co oznacza zmiana PA?

Page Authority zależy od wielu czynników, dlatego określenie dokładnej przyczyny zmiany może być wyzwaniem. Jeśli Twój wynik jest lepszy niż wcześniej, lub się pogorszył, przyczyną może być m.in. to, że profil linków został ulepszony, jednak nie został jeszcze zarejestrowany w indeksie internetowym MOZ; albo pozyskałeś linki z miejsc, które nie mają znaczenia dla rankingu Google.

Trzeba podkreślić, że wskaźniki PA nie istnieją w próżni – zależą od wielu czynników, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Jeśli więc zainwestujesz w działania SEO na swojej witrynie, nie zawsze mogą się one przekładać na wyniki jej autorytetu.

Jak sprawdzić PA?

Page Authority możesz sprawdzić za pomocą naszego audytu SEO. Możesz też użyć narzędzia Link Explorer. To bardzo dokładne narzędzie, które pozwala sprawdzić profil linków zwrotnych i uprawnienia domeny dowolnej witryny.

Przeczytaj także

CMS, czyli system zarządzania treścią. Czym jest, do czego służy i jak wpływa na SEO?

CMS, czyli system zarządzania treścią. Czym jest, do czego służy i jak wpływa na SEO?

Z czasem tworzenie treści internetowych staje się coraz prostsze i nie wymaga posiadania specjalnej wiedzy informatycznej. Jednym ze sztandarowych przykładów tej tendencji jest bez wątpienia CMS, czyli system zarządzania treścią, który znacznie ułatwia laikom tworzeń stron WWW i sklepów internetowych. Dowiedz się, czym właściwie jest CMS, jakie są jego rodzaje i czy wpływa na SEO.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Czym są żądania http?

Czym są żądania http?

Użytkownicy Internetu często nie zdają sobie sprawy, ile procesów musi zajść, aby na ekranie wyświetliła się wywołana strona internetowa. W tym artykule opowiemy nieco o kulisach działania pt. żądanie http. Czym są żądania http, jak sprawdzić ich liczbę, dlaczego są ważne i jak zmniejszyć ich liczbę? O tym piszemy poniżej.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej