Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne są to działania, których celem jest umożliwienie zarówno użytkownikowi, jak i robotom wyszukiwarki poruszanie się między podstronami jednej witryny. Umieszczenie odpowiedniego linku w konkretnym miejscu pozwala na przekierowanie na inną stronę tej samej domeny. Prawidłowo zaplanowane linkowanie ułatwia poruszanie się po witrynie – użytkownik intuicyjnie wie, gdzie kliknąć, by znaleźć się na pożądanej stronie.

Jak linkowanie wewnętrzne wpływa na SEO?

Jak już wcześniej zostało wspomniane, odpowiednio wdrożone linkowanie wewnętrzne jest niezwykle ważne dla użytkownika, który oczekuje, że dotrze do potrzebnych mu informacji w prosty i szybki sposób. Jeśli z łatwością porusza się po stronie, pozostaje na niej. Czas spędzony przez użytkownika na naszej witrynie jest ważny dla pozycjonowania.

Linkowanie wewnętrzne jest również istotne z pozycji samej wyszukiwarki. Roboty Google dzięki odpowiednim linkom są w stanie we właściwy sposób przeskanować witrynę – odczytać poszczególne połączenia i zrozumieć strukturę witryny, a w konsekwencji prawidłowo ją zaindeksować.

Linkowanie wewnętrzne w kontekście SEO można wykorzystać jednak nie tylko do budowania przejrzystych połączeń między podstronami, ale także wzmacniania ich wartości.

Możemy zbudować autorytet nowej podstrony poprzez podlinkowanie do niej innej, która ma już mocną pozycję. Im więcej wartościowych linków, tym strona będzie postrzegana jako ważniejsza i lepszej jakości. Podstrony powinny być jednak tematyczne powiązane, a ilość linków w granicach rozsądków (liczy się wartość i odpowiednie dopasowanie do potrzeb użytkownika, nie ilość).

Odpowiednie dopasowanie zależy od tego, jakiego anchor tekstu użyjemy. Anchor (kotwica) jest to wyróżniona część tekstu, która zawiera link. Tekst zakotwiczenia nie może być przypadkowy, ponieważ to, jaką frazę tam umieścimy, wpływa na to, jak roboty wyszukiwarki zrozumieją zawartość linkowanej strony. W przypadku linkowania wewnętrznego możemy swobodnie używać anchor tekstów EM (Exact Match – czyli fraz w ścisłym dopasowaniu). Ich nadużywanie w linkowaniu zewnętrznym może skutkować nałożeniem kary na serwis.

Warto wspomnieć o kosztach. Zarówno optymalizacja techniczna, jak i przygotowanie unikatowej treści wysokiej jakości czy link building wymagają zainwestowania czasu i pieniędzy. Linkowanie wewnętrzne natomiast jest procesem stosunkowo tanim i szybkim w realizacji.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Jakie są główne zasady linkowania wewnętrznego?

Żeby poprawnie wdrożyć linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej, trzeba trzymać się kilku zasad. Przygotuj grupę słów kluczowych i na tej podstawie zaplanuj strategię linkowania. Powinny to być słowa kluczowe, na które chcesz się pozycjonować, czyli frazy dotyczące np. działalności firmy.

W tekście zakotwiczenia nie używaj jednak stale tej samej wersji słowa, używaj synonimów oraz słów z długiego ogona. Linki wewnętrzne mogą znaleźć się w różnych miejscach. Może to być np. menu strony lub tekst artykułu. W przypadku artykułów, jeśli tekst nie wyczerpuje danego tematu i wymaga głębszego wyjaśnienia, dodaj link do kolejnego artykułu, który rozwija zagadnienie. Wówczas zaciekawiony użytkownik będzie chciał uzyskać odpowiedź i przejdzie na kolejną podstronę.

Postaraj się również, by odnośniki były różnorodne, niech będą to zarówno linki tekstowe, jak i graficzne. Gdy odnośnikiem ma być obraz, koniecznie zastosuje atrybut alt.

Nigdy nie odsyłaj do podstron z błędem 404, w przeciwnym razie użytkownicy poczują rozczarowanie, a roboty Google uznają stronę za bezwartościową. Podobnie sprawa wygląda z linkowaniem podstron z przekierowaniem 301. Lepiej jest linkować bezpośrednio. Nigdy nie dodawaj linków na siłę, stawiaj na jakość, nie ilość.

Gdzie zastosować linkowanie wewnętrzne?

  • Takim miejscem jest przede wszystkim główne menu, które powinno wyświetlać się na wszystkich podstronach. Dodatkowo linkowane wewnętrzne warto dodać w takich miejscach jak stopka czy sidebary.
  • Linkowanie można przedstawić kontekstowo w treści na stronach produktów, kategorii czy artykułów.
  • Linki warto umieścić w sekcjach z polecanymi artykułami/ produktami – użytkownik zostanie przekierowany na treści podobne lub rozwijające dany temat.
  • Dobrym rozwiązaniem w przypadku dużych serwisów i sklepów internetowych jest stworzenie mapy witryny.

Przeczytaj także

Aktywność w mediach społecznościowych a SEO

Aktywność w mediach społecznościowych a SEO

Obecność firmy czy marki w mediach społecznościowych umożliwia wchodzenie w bezpośrednie interakcje z klientami i budowanie z nimi trwałych więzi. Przemyślana komunikacja w Social Media to nie tylko świetna forma promocji i miejsce kreowania wizerunku. W pośredni sposób może zwiększać również wartość strony internetowej i wpływać na SEO. Czy aktywność na Google Moja Firma, Twitterze lub Facebooku ma wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce? Dowiesz się z artykułu.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Parametry domeny – czym są Mozrank i Page Authority?

Parametry domeny – czym są Mozrank i Page Authority?

Robiąc audyt SEO strony internetowej, można natrafić na wiele znanych lub mniej znanych parametrów strony. Pozwalają one ustalić (zmierzyć) jakość danej witryny i wskazać elementy, nad którymi warto popracować. Wśród parametrów warto zwrócić uwagę na MozRank oraz Page Authority. Dowiedz się, czym charakteryzują się te wskaźniki i jak wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej