Na czym polega SEO? Jak wykonać optymalizację strony internetowej?

Na czym polega SEO? Jak wykonać optymalizację strony internetowej?

Podstawą do zapewnienia wysokiej pozycji strony internetowej w wyszukiwarce jest odpowiednia optymalizacja SEO. Strona WWW powinna być funkcjonalna, przejrzysta i wartościowa dla odwiedzających oraz zgodna z aktualnymi wymaganiami robotów Google. Chcesz, żeby Twoja strona działała sprawnie, wyświetlała się wysoko, miała dużą liczbę wejść i była interesująca dla użytkowników? Dowiedz się, na czym polega SEO i z jakich działań się składa.

Czym jest SEO?

SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki to szereg działań, które mają na celu zwiększenie widoczności danej strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja SEO jest więc bardzo ważnym procesem, który jest podstawą do skutecznego wypozycjonowania strony internetowej. Jeśli prowadzisz własną firmę, na pewno chcesz, aby Twoja strona wyświetlała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania i miała jak największą liczbę odwiedzin. Coraz więcej osób korzysta bowiem z Internetu, który służy im m.in. do zdobywania cennych informacji, wyszukiwania produktów i usług oraz dokonywania zakupów. Według raportu Gemius/PBI w sierpniu 2020 roku liczba internautów w Polsce wyniosła aż 27,2 mln.[1] Należy więc zadbać, aby strona internetowa była dostosowana zarówno do zasad i wymogów wyszukiwarki, jak i potrzeb użytkowników. Optymalizacja SEO, która wpływa na pozycję w Google ma tutaj kluczowe znaczenie.

Dlaczego warto być wysoko w wynikach wyszukiwania?

To, ile osób wejdzie na Twoją stronę po wpisaniu danej frazy w okno wyszukiwania, zależy od tego, jakie hasło zostało wpisane oraz na której pozycji znajdzie się strona wśród wszystkich wyników wyszukiwania. Im wyższe miejsce zajmuje witryna, tym będzie bardziej widoczna w sieci i tym więcej osób ją odwiedzi. Użytkownicy Internetu najczęściej klikają bowiem w najwyższe pozycje, ponieważ uważają je za sprawdzone i godne zaufania, a także dlatego, że są dla nich po prostu najlepiej zauważalne.

Na czym polega SEO?

Kolejność, w jakiej wyświetlane są strony internetowe, oczywiście nie jest przypadkowa. Najwyżej (pomijając płatne wyniki wyszukiwania, czyli reklamy) znajdują się strony najbardziej ,,przyjazne’’ wyszukiwarce i najbardziej pasujące do wpisanej frazy. Kolejność tę ustala algorytm Google.

Co zatem zrobić, aby strona po wpisaniu konkretnych słów kluczowych osiągała jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania? Jak już zostało wspomniane, odpowiadają za to działania SEO.

SEO polega więc na ulepszaniu wszystkich tych elementów, które mają wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce. Jakie są to czynniki? Tak naprawdę jest ich mnóstwo, ale ogólnie rzecz ujmując, są to przede wszystkim treści zawarte na stronie i aspekty techniczne działania strony (działania on-site), a także popularność strony, czyli liczba linków na innych stronach WWW, które kierują do naszej witryny (działania off-site).

Z czego składa się podstawowa optymalizacja SEO?

Optymalizacja treści na stronie

Treści na stronie mają bardzo duże znaczenie przy optymalizacji SEO. Powinny one zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Umieszczaj je m.in. w artykułach, nazwach i opisach produktów. Słowa kluczowe powinny być zróżnicowane, a więc należy wykorzystywać synonimy, wyrazy bliskoznaczne i różne kombinacje podobnych fraz. Każda fraza generuje bowiem inne wyniki wyszukiwania. Ważne też, aby słowa te były umieszczone w tekście w sposób naturalny dla użytkownika i umożliwiały przyjemny odbiór treści.

Tekst znajdujący się na stronie ma być oryginalny i unikalny. Bardzo ważne jest to, by nie kopiować treści z innych źródeł. Ten sam tekst nie powinien też powtarzać się na kilku podstronach. Pamiętaj również, że treści zawarte na Twojej stronie mają być obszerne, wyczerpujące dla użytkownika oraz urozmaicone. Stosuj więc pogrubienia, wypunktowania, a tekst uzupełniaj grafikami.

Treści muszą być odpowiednio podzielone i zawierać nagłówki H1, H2, H3. Są to znaczniki HTML, które pomagają w określeniu struktury tekstu. Znacznik H1 jest to główny nagłówek/tytuł podstrony, pozostałe zaś to nagłówki niższego rzędu/podtytuły. W każdym z nich powinny znaleźć się słowa kluczowe.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Odpowiednie znaczniki: meta title i meta description

Meta title to tytuł strony, który jest widoczny w wynikach wyszukiwania i na karcie strony w przeglądarce. Na jego podstawie wyszukiwarka określa tematykę strony. Jest on bardzo istotny nie tylko ze względów technicznych. Tytuł strony należy dobrać tak, by użytkownik chciał ją odwiedzić. Meta title powinien być unikalny i zawierać słowo kluczowe - najlepiej na samym początku.

Meta description to opis strony wyświetlany zaraz pod jej tytułem, składający się z około 160 znaków. Jego treść ma być cenną informacją dla użytkownika i zachęcać do kliknięcia. Powinien więc być atrakcyjny i przyciągać uwagę. Dobrze też, jeśli zawiera zachęcające call to action.

Przyjazne adresy URL

Adres URL powinien jak najlepiej opisywać zawartość strony oraz być czytelny i przejrzysty. Użytkownik, widząc dany adres, jeszcze przed kliknięciem ma wiedzieć, co znajdzie na stronie. Poza tym poprawny adres URL nie może być zbyt długi (maksymalnie 100 znaków) i nie powinien zawierać znaków specjalnych oraz polskich znaków, gdyż ich obecność sprawi, że adres będzie niepoprawny pod kątem SEO.

Optymalizacja grafik – opisy alt

Treści na stronie powinny być urozmaicone grafikami. Po pierwsze, należy zadbać o ich odpowiednią kompresję, co wpływa na szybkość ładowania strony. Po drugie, grafiki powinny być opisane za pomocą opisów ALT. Są to opisy alternatywne, które wyświetlają się zamiast zdjęcia w momencie, gdy strona ma problem z odpowiednim załadowaniem. Umożliwiają także znalezienie się w sekcji ,,Grafika’’ w wyszukiwarce Google. Opis alt powinien za pomocą słów kluczowych dokładnie określać, co znajduje się na danym zdjęciu czy grafice. Dzięki temu robot Google wie, co jest na obrazku i w konsekwencji lepiej rozumie tematykę strony.

Linkowanie wewnątrz strony

Kolejnym istotnym aspektem pod kątem SEO jest linkowanie wewnętrzne, czyli przekierowanie użytkownika z jednego miejsca na stronie do innych miejsc, które użytkownik powinien odwiedzić. Zazwyczaj odbywa się to za pomocą menu tekstowego (pamiętaj, że powinno być ono przejrzyste i intuicyjne). Inne sposoby na linkowanie między podstronami to odsyłanie np. do innych wpisów na blogu o podobnej tematyce czy do powiązanych produktów. Linki wewnętrzne pozwalają robotom lepiej zrozumieć strukturę witryny i zawartość poszczególnych podstron.

Działające linki i przekierowania

Ważne jest też, by wszystkie linki odpowiednio działały i prowadziły do stron, na których nie ma żadnych błędów ani pustej zawartości. Zarówno internauci, jak i roboty wyszukiwarki nie lubią stron zawierających błąd 404, a więc takich, które de facto nie istnieją. Jeśli więc dana podstrona zostanie usunięta, koniecznie należy ustawić przekierowanie na stronę działającą. Rekomendowane jest użycie przekierowań 301, które są również pomocne m.in. przy pozbywaniu się duplikatów treści.

Szybkość ładowania

Na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce wpływa również prędkość ładowania strony. Czy wiesz, że 40% odwiedzających już po 3 sekundach opuści stronę z powodu zbyt długiego jej ładowania[2]? Pamiętaj, że nikt nie lubi czekać i tracić czasu. Jeśli po wejściu na stronę, długo się ona ładuje, a zdjęcia nie wyświetlają się od razu, użytkownik może stracić cierpliwość i poszukać informacji gdzieś indziej. Strona zostanie zaś oceniona jako mało użyteczna i niefunkcjonalna. Ponadto, zbyt wolno wczytującą się witrynę Google uznaje za niepoprawnie zoptymalizowaną i umieszcza na dole wyników.

Responsywność strony

Twoja strona powinna wyświetlać się prawidłowo na każdym urządzeniu, nie tylko na komputerze, lecz także na smartfonie czy tablecie. Według raportu Gemius w sierpniu tego roku 24,2 mln osób w Polsce przeglądało Internet na urządzeniach mobilnych.[3] Jest to znak, że responsywność to już nie atut, a konieczność. Poprawne wyświetlanie się strony na każdym ekranie to ważna cecha z punktu widzenia użytkownika, ale też oczywiście SEO. Responsywne strony są bowiem wspierane przez Google i zajmują wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jeśli strona WWW nie ma wersji responsywnej, bardzo często konieczna jest budowa nowej strony.

Bezpieczeństwo witryny

Ważnym elementem optymalizacji strony jest również zapewnienie bezpieczeństwa, poprzez wdrożenie certyfikatu SSL. Jest to protokół sieciowy używany do bezpiecznych połączeń internetowych, który stał się powszechnie przyjętym standardem szyfrowania danych na stronach WWW. Certyfikat SSL gwarantuje poufność i chroni przesyłane informacje, takie jak np. dane logowania czy transakcje płatnicze.

Certyfikat SSL zwiększa więc wiarygodność i zaufanie użytkowników do strony internetowej. Znacząco wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce – Google promuje strony, które są dla odbiorców bezpieczne.

Przedstawione wyżej elementy są jedynie przykładami i stanowią tylko pewną część optymalizacji strony internetowej pod SEO. Tak naprawdę na pozycję strony w wyszukiwarce wpływa jeszcze szereg innych czynników. Wszystkie działania wymagają wiedzy z zakresu aktualnych trendów SEO i wymagań Google oraz umiejętności technicznych w celu zastosowania najnowszych rozwiązań.

Jak sprawdzić, czy strona jest odpowiednio zoptymalizowana?

Należy zaznaczyć, że SEO to proces, który wymaga prowadzenia działań na bieżąco. Nie jest więc czynnością jednorazową i nie zapewni wysokiej pozycji raz na zawsze. Pozycja strony w wyszukiwarce może bowiem zmieniać się nawet każdego dnia. Wynika to z ciągłych zmian w algorytmie Google, a także działań konkurencji. Wszystkie działania optymalizacyjne muszą być więc dostosowywane do aktualnych wymogów.

Jeśli chcesz sprawdzić swoją stronę WWW pod kątem SEO, możesz wykonać armowy audyt SEO, który pozwoli Ci dowiedzieć się, jak wyszukiwarka widzi Twoją stronę i w jaki sposób ocenia jej poszczególne elementy. Dzięki temu uzyskasz informację, co należy poprawić oraz jakie działania i zmiany podjąć, by podnieść jej pozycję w Google. Jeśli zależy Ci na dobrej i skutecznej optymalizacji, warto zlecić ją specjalistom. Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji i zadbaj o sukces swojej strony internetowej!


Przeczytaj także

Dlaczego warto stosować pogrubienia w tekście?

Dlaczego warto stosować pogrubienia w tekście?

Istnieje wiele metod na stworzenie przejrzystego tekstu, przyjemnego w odbiorze dla użytkowników. Poszczególne fragmenty można wyróżniać, używając nagłówków, akapitów, wypunktowań, a także pogrubień. Tymi ostatnim zajmiemy się w tym artykule. Dowiedz się, dlaczego warto stosować pogrubienia i jak robić to skutecznie w kontekście SEO.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Jaka powinna być liczba znaków w artykule?

Jaka powinna być liczba znaków w artykule?

Nie ma wątpliwości, że treść jest jednym z najważniejszych czynników, wpływających na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania. W tym kontekście dużo mówi się o słowach kluczowych i meta danych. Kolejnym casusem związanym z SEO jest długość tekstu. Czy lepiej pisać treści długie, czy krótkie? A może liczba znaków w artykule nie ma znaczenia? Sprawdź!

Artykuł - ikonka Czytaj więcej