Geolokalizacja serwera. Do czego służy i czy ma wpływ na SEO?

Geolokalizacja serwera. Do czego służy i czy ma wpływ na SEO?

Urządzenia podłączone do sieci wysyłają informacje, na których podstawie określane jest położenie geograficzne. Geolokalizacja IP przypisuje dany serwer do kontynentu, kraju, a nawet miasta. Pozwala to lepiej dopasowywać wyniki wyszukiwania do potrzeb użytkownika. Ale nie tylko. Dowiedz się, na czym polega geolokalizacja serwera i sprawdź, czy przypisanie do konkretnego obszaru geograficznego ma wpływ na SEO.

Do czego służy geolokalizacja?

Geolokalizacja serwera pozwala określić przybliżone położenie urządzenia podłączonego do Internetu (laptopa, smartfona itp.), a także lokalizację sieci komputerowej. Podstawą do określenia lokalizacji jest adres IP, który posiada każde urządzenie łączące się z siecią. W Internecie można znaleźć specjalne bazy, które zawierają informacje (m.in. dane operatora, współrzędne geograficzne) dotyczące numerów identyfikacyjnych poszczególnych serwerów.

Ustalenie lokalizacji użytkownika pozwala przystosować wyświetlane treści do jego preferencji językowych i położenia. Jeśli adres IP sugeruje, że urządzenie znajduje się w Polsce, to strony internetowe będą wyświetlały się w polskiej wersji językowej (oczywiście, o ile to możliwe). Natomiast wyniki wyszukiwania będą związane z daną lokalizacją, np. wyszukiwane wiadomości, lokale, sklepy czy wydarzenia będą korelować z położeniem geograficznym użytkownika. Dotyczy to również reklam, które pod daną szerokością geograficzną wyświetlają się w lokalnej wersji.

Zdarza się również, że niektóre treści znalezione w Internecie dostępne są jedynie dla użytkowników z wybranych krajów, mówimy wówczas o blokadach regionalnych.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Czy geolokalizacja wpływa na SEO?

Geolokalizacja serwera, z którego wczytywana jest dana strona internetowa, ma wpływ na jej ranking na danym obszarze geograficznym. To szczególnie istotna wiadomość dla niewielkich firm, którym w szczególności zależy na pozyskiwaniu lokalnych klientów. Serwer zlokalizowany poza obszarem działalności firmy znacznie obniży jej pozycje w wyszukiwarkach, ponieważ faworyzują one strony internetowe, których lokalizacja jest zbliżona do lokalizacji danego użytkownika.

Ponadto lokalizacja serwera (hosting) ma wpływ na wiele istotnych kwestii w kontekście SEO. Mówimy tutaj przede wszystkim o takich zagadnieniach jak:

Szybkość wczytywania

Szybkość ładowania się strony ma istotny wpływ na jej pozycje w wynikach wyszukiwania. Odpowiednio dobrany serwer pozwoli użytkownikom danej witryny sprawnie przeglądać jej zawartość. Czas odpowiedzi, czyli TTFB (Time to First Byte) można sprawdzić przy pomocy takich narzędzi jak ByteCheck. W ten sposób jesteśmy w stanie ustalić, czy dany dostawca hostingu (właściciel serwera) oferuje przyzwoitą usługę.

Lokalizacja serwera

Ponadto lokalizacja serwera ma wpływ na szybkość wczytywania się strony oraz wspomniane TTFB. Im dalej znajduje się użytkownik od serwera, tym wskaźnik TTFB prezentuje się gorzej. Aby sprawdzić lokalizacje danego hosta, można skorzystać z narzędzia o nazwie Check-Host. Lokalizacja serwera (hostingu) jest uważana przez specjalistów SEO za wyjątkowo istotną w kontekście pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania (tj. niepłatnych, niesponsorowanych).

Bezawaryjność

Kolejnym ważnym punktem jest dostępność strony, czyli czas działania bez awarii. Jeśli bezpośrednio na stronie internetowej nie wstępują błędy, to jej dostępność (bezawaryjność) zależy od działania serwera, na którym znajduje się witryna. Powtarzające się awarie mogą mieć bezpośredni wpływ na ocenę strony, a co za tym idzie wpływać na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Opinia

Przy wyborze serwera warto zwrócić uwagę na opinię o stronach, które się na nim znajdują. Wielu dostawców oferuje współdzielone adresy IP dla swoich klientów. Jeśli reputacja pozostałych stron na danym serwerze jest wątpliwa, odbije się to również na pozostałych witrynach WWW. Aby sprawdzić opinie o adresach IP danego dostawcy, wystarczy skorzystać z The Anit-Abuse Project. Żeby sprawdzić, jakie domeny są zarejestrowane na danym serwerze, odwiedź Hacker Target.

Przeczytaj także

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne są to działania, których celem jest umożliwienie zarówno użytkownikowi, jak i robotom wyszukiwarki poruszanie się między podstronami jednej witryny. Umieszczenie odpowiedniego linku w konkretnym miejscu pozwala na przekierowanie na inną stronę tej samej domeny. Prawidłowo zaplanowane linkowanie ułatwia poruszanie się po witrynie – użytkownik intuicyjnie wie, gdzie kliknąć, by znaleźć się na pożądanej stronie.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Na czym polega SEO? Jak wykonać optymalizację strony internetowej?

Na czym polega SEO? Jak wykonać optymalizację strony internetowej?

Podstawą do zapewnienia wysokiej pozycji strony internetowej w wyszukiwarce jest odpowiednia optymalizacja SEO. Strona WWW powinna być funkcjonalna, przejrzysta i wartościowa dla odwiedzających oraz zgodna z aktualnymi wymaganiami robotów Google. Chcesz, żeby Twoja strona działała sprawnie, wyświetlała się wysoko, miała dużą liczbę wejść i była interesująca dla użytkowników? Dowiedz się, na czym polega SEO i z jakich działań się składa.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej