Co oznacza adres URL przyjazny wyszukiwarce?

Co oznacza adres URL przyjazny wyszukiwarce?

Adresy URL powinny być przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Co to dokładnie oznacza? Poprawnie skonstruowane adresy URL powinny z jednej strony dobrze opisywać, co znajdziemy na stronie, a z drugiej być proste i czytelne. Takie adresy są zrozumiałe dla algorytmów, a także budzą zaufanie wśród użytkowników.

Z czego składa się adres URL?

Budowę adresu URL można przedstawić na przykładzie:

https://www.pkt.pl/artykuly/motoryzacja

W tym przypadku adres składa się z:

  • protokołu – https:// (lub http://)
  • subdomeny – www (nie zawsze występuje w adresie)
  • nazwy domeny – pkt
  • rozszerzenia – pl
  • podkatalogu – motoryzacja

Czy różni się https od http?

Zastanawiasz się, czy lepiej zastosować protokół https:// czy http:// – i czy to w ogóle ma znaczenie? Tak, ma to duże znaczenie i jest to bardzo ważne zarówno dla bezpieczeństwa, jak i SEO. Google preferuje ten pierwszy wariant, ponieważ https:// zawiera protokół szyfrujący, który chroni takie poufne dane jak hasła czy loginy.

Co z adresem składającym się z kilku słów?

Przyjazne adresy URL powinny zawierać wyłącznie słowa oraz cyfry. Co więc można zrobić w przypadku ciągu słów? Możesz te słowa połączyć, jednak wówczas nie będą czytelne dla użytkownika. Możesz także użyć znaków specjalnych: „+” lub podkreślnika„_”. Specjaliści rekomendują jednak zastosowanie dywizu, ponieważ takie adres jest zrozumiały i przyjazny dla robotów wyszukiwarek, np.:

https://www.pkt.pl/artykuly/nauka-i-praca

Dodatkowo zwróć uwagę na wielkość liter. Zapis powinien być jednolity, by w przyszłości uniknąć nieporozumień lub efektu duplikacji treści. Rekomendowane jest zastosowanie małych liter.

Czy w adresie należy stosować słowa kluczowe?

Tak, jednak trzeba zachować umiar – wystarczy jedno, maksymalnie dwa. Nagromadzenie fraz może skutkować karą od Google. Ze względu na SEO słowo kluczowe powinno znaleźć się jak najbliżej początku.

Dlaczego warto stosować kluczowe frazy? Ponieważ adres URL pojawia się w wielu miejscach w sieci – zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i mediach społecznościowych, czy forach. Jeśli zdarzy się, że ktoś umieści link do naszej strony w postaci pełnego adresu, a nie anchor tekstu, wówczas słowo kluczowe będzie sygnałem dla wyszukiwarki oraz informacją dla odbiorcy, co znajduje się pod tym linkiem.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Jaka długość jest najlepsza?

Rekomendowana długość to 60-70 znaków. Dlaczego krótsze adresy są lepsze niż długie ciągi znaków? Odpowiedź jest prosta – bez trudu zapadają w pamięć i od razu widać, co możemy pod nimi znaleźć. Dodatkowo są łatwiejsze do udostępniania i nawet nie musimy ich skracać. Krótsze adresy są również preferowane przez Google.

Jak powinna wyglądać struktura adresów URL?

Przyjazne adresy URL powinny być czytelne, dlatego należy koniecznie zadbać o logiczną i spójną hierarchię. Poniżej znajdują się 3 przykłady adresów, które powinny kierować użytkownika do strony z artykułami z konkretnej kategorii:

https://www.pkt.pl/artykuly/motoryzacja

https://www.pkt.pl/artykuly/nauka-i-praca

https://www.pkt.pl/dla-dzieci

Dwa pierwsze linki są poprawne, w trzecim natomiast brakuje elementu podkatalogu, jakim jest fraza „artykuły”. Jeśli taki adres, by istniał, należy go poprawić, żeby zachować spójną strukturę serwisu, i w przyszłości zachować konsekwencję.

Jak sprawdzić adresy URL?

Przeczytaj także

Dlaczego szybkość ładowania strony jest ważna?

Dlaczego szybkość ładowania strony jest ważna?

Dobry content strony internetowej to ważna sprawa, ale równie istotna jest jej funkcjonalność. Jednym z najważniejszych czynników wpływającym na ocenę witryny przez użytkownika, a także roboty wyszukiwarek jest szybkość ładowania strony. Dowiedz się, czy szybkość ładowania strony ma wpływ na SEO i przy pomocy jakich narzędzi można sprawdzić sprawność działania danego serwisu.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Na czym polega analiza konkurencji SEO?

Na czym polega analiza konkurencji SEO?

Firmy, które oferują podobne usługi i produkty są dla siebie konkurencją w biznesie. W Internecie konkurują ze sobą firmy, które korzystają z podobnych fraz kluczowych. Aby mieć dobry wgląd w wyniki tej potyczki i znać swoje miejsce, warto analizować konkurencję pod kątem SEO. Choć nie zawsze konkurencja SEO jest konkurencją biznesową. Dowiedz się więcej o konkurencji SEO i sprawdź, dlaczego warto analizować konkurencję.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej