Na czym polega analiza konkurencji SEO?

Na czym polega analiza konkurencji SEO?

Firmy, które oferują podobne usługi i produkty są dla siebie konkurencją w biznesie. W Internecie konkurują ze sobą firmy, które korzystają z podobnych fraz kluczowych. Aby mieć dobry wgląd w wyniki tej potyczki i znać swoje miejsce, warto analizować konkurencję pod kątem SEO. Choć nie zawsze konkurencja SEO jest konkurencją biznesową. Dowiedz się więcej o konkurencji SEO i sprawdź, dlaczego warto analizować konkurencję.

Co daje analiza konkurencji SEO?

Analizę konkurencji pod kątem SEO uznaje się obecnie za jedno z najważniejszych e-biznesowych działań. Analiza SEO pozwala nie tylko na określenie pozycji firmy na tle konkurencyjnych marek, ale także na rozwijanie swojej działalność poprzez inspirowanie się poczynaniami konkurencji.

Analizowanie konkurencji to dobra praktyka dla nowych, a także dla doświadczonych firm z ugruntowaną pozycją. Trzymanie ręki na pulsie w tej kwestii pozwala na monitorowanie działań innych oraz opracowywanie strategii swojego działania.

Podczas określenia głównych konkurentów firmy warto inspirować się tymi najlepszymi (liderami), to od nich można się najwięcej nauczyć. Choć na początku zapewne będą to trudni do dogonienia rywale.

Główne informacje, które przynosi analiza SEO to:

  • Jakich słów lub fraz kluczowych używa konkurencja?
  • Skąd pochodzą linki odsyłające do strony konkurencji?

Ponadto tego typu analiza pozwala określić, jakie działania SEO będą niezbędne, żeby poprawić pozycje strony w wynikach wyszukiwania.

Wypada dodać, że inspirowanie się konkurencją nie polega na kopiowaniu treści, lecz na wyciąganiu wniosków, szukaniu pomysłów i dróg rozwoju. Prosty przykład: jeśli znajdziesz słowa kluczowe, po których wpisaniu nie pojawia się Twoja firma, a przynoszą one ruch na stronie konkurencji, warto z nich skorzystać.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Jak sprawdzić, kto jest konkurencją dla firmy?

Firmy, które dopiero zaczynają, mogą nie znać jeszcze swojej konkurencji. Najprostszą drogą do rozeznania się w tej kwestii jest skorzystanie z wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać charakterystyczne hasła dla swojej branży oraz lokalizację (np. części samochodowe Lublin albo fryzjer damski Konin). Na szycie wyników wyszukiwania znajdą się najsilniejsze pod względem SEO firmy w danej okolicy.

Warto dodać, że konkurencja w wynikach wyszukiwania nie zawsze będzie konkurencją biznesową. Za przykład niech posłuży fraza “hotel kielce”. Jeśli jesteśmy właścicielami takiego hotelu i promujemy się w sieci, a ktoś inny prowadzi bloga, na którym opisuje atrakcje turystyczne w Kielcach i opcje noclegowe, to chociaż sam blog nie jest konkurencją biznesową, to rywalizuje na tę samą frazę, dlatego jest dla nas konkurencją w SEO.

Jakich narzędzi użyć do analizy konkurencji SEO?

Można próbować analizować konkurencje SEO przy pomocy wyszukiwarki Google. Jednak jest to dość czasochłonne i nużące zadanie. Do sprawnej analizy konkurencji SEO niezbędne będą odpowiednie narzędzia. Wybierając opcję dla siebie, warto wziąć pod uwagę przede wszystkim:

SENUTO

Jest to jedno z najczęściej używanych narzędzi w kontekście SEO. SENUTO w „Analizie widoczności” proponuje strony, które są konkurencją dla danej firmy. Ponadto platforma umożliwia przeprowadzanie innych cennych poszukiwań i analiz (baza słów kluczowych, monitoring pozycji czy analiza linków wewnętrznych).

Semstorm

Innym narzędziem, które umożliwia analizę konkurencji SEO, jest Semstorm. Dzięki tej platformie można porównać swoją stronę do stron konkurencji oraz przeprowadzić porównawczy audyt SEO.

Ahrefs

Wciąż udoskonalanym narzędziem jest Ahrefs. Platforma pozwala na analizę treści pod kątem konkretnej wyszukiwarki. W raporcie na temat wpisanych słów kluczowych znajduje się zakładka „wyniki organiczne”, w której znajdują się adresy konkurencyjnych stron internetowych.

SurferSEO

Warto zwrócić również uwagę na narzędzie pt. SuferSEO. Aby poznać swoją konkurencję, wpisujesz słowo kluczowe, a następnie dodajesz adres swojej domeny. Platforma wskazuje nam wiele charakterystycznych cech i danych, które posiadają strony znajdujące się wysoko w wynikach wyszukiwania na daną frazę.

SEMrush

Kompletne narzędzie służące do monitorowania i analizy słów kluczowych. Wskazuje widoczność danej strony w sieci i umożliwia przeprowadzenie analizy marketingowej. SEMrush daje szeroki wgląd w strategie doboru słów kluczowych konkurencji.

Przeczytaj także

Optymalizacja SEO strony. Co zrobić, aby witryna była przystępna dla robotów?

Optymalizacja SEO strony. Co zrobić, aby witryna była przystępna dla robotów?

Strona internetowa, aby osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce, musi być odpowiednio przygotowana pod względem SEO. Optymalizacja strony jest zagadnieniem szerokim i składa się z wielu działań. Jednym z nich jest sprawdzenie, w jaki sposób roboty Google widzą daną witrynę, a następnie wprowadzenie na niej korzystnych zmian. Dzięki temu strona WWW będzie bardziej przystępna dla robotów wyszukiwarki, a co za tym idzie, także dla swoich potencjalnych użytkowników. Zobacz, o jakie funkcjonalności należy zadbać.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Widoczność w Google. Co oznacza TOP 3, TOP 10, TOP 50

Widoczność w Google. Co oznacza TOP 3, TOP 10, TOP 50

Głównym celem działań SEO jest wywindowanie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Wysoki ranking świadczy o jakości strony i przekłada się na liczbę wyświetleń, a co za tym idzie – na zyski. Dowiedz się więcej o widoczności w wyszukiwarce Google i sprawdź, co kryje się za określeniami TOP 3, TOP 10 czy TOP 50.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej