Jaka powinna być liczba znaków w artykule?

Jaka powinna być liczba znaków w artykule?

Nie ma wątpliwości, że treść jest jednym z najważniejszych czynników, wpływających na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania. W tym kontekście dużo mówi się o słowach kluczowych i meta danych. Kolejnym casusem związanym z SEO jest długość tekstu. Czy lepiej pisać treści długie, czy krótkie? A może liczba znaków w artykule nie ma znaczenia? Sprawdź!

Jaka powinna być optymalna długość tekstu pisanego pod SEO?

Jak długi powinien być artykuł? Każda pisząca osoba odpowie, że wiele zależy od tematu i rodzaju tekstu. To oczywiste, że aby zgłębić specjalistyczny i szeroki temat, potrzebne będzie więcej znaków, niż w przypadku wzmianki, odpowiadającej na proste zapytanie użytkownika.

Pytanie brzmi, które tekst są skuteczniejsze w strategii SEO?

Odpowiedź – jak w przypadku wielu innych zagadnień SEO – jest złożona. Nie jest tajemnicą, że wciąż aktualizowane algorytmy wyszukiwarek coraz częściej faworyzują artykuły wyczerpujące poruszaną tematykę. A wiadomo, że na szerokie i skomplikowane zagadnienie trzeba poświęcić – powiedzmy – 10 tys. znaków ze spacjami, a na inne, prostsze, wystarczy 2 tys. Dlatego właśnie nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi.

Jednak, jak wynika z badań przeprowadzonych przez BACLINKO, wśród TOP 10 wyników wyszukiwania znajdują się teksty, zawierające podobną liczbę, czyli ok. 1400 słów (w przybliżeniu to jakieś 15 tys. znaków ze spacjami). Badanie zostało przeprowadzone na podstawie anglojęzycznych stron internetowych, więc wypada dodać, że w przypadku tekstów polskojęzycznych wynik może wyglądać nieco inaczej. Natomiast wynik analizy sugeruje, że teksty długie wypadają korzystniej pod względem SEO.

Lepiej pisać długie, czy krótkie teksty?

Najlepiej pisać teksty wyczerpujące, które będą poruszać wszystkie najważniejsze i najpopularniejsze wątki danego zganienia od informacji podstawowych, przez szczegóły, aż po kwestie poboczne.

Ponadto warto skupić się na jakości, tj. poprawność językowej i stylistycznej, opartym na statystykach doborze słów kluczowych czy korzystaniu z nagłówków H1, H2, H3.

Wszystkie te elementy składają się na wartościowy tekst, który docenią roboty wyszukiwarek, jak również czytelnicy. Długość tekstu jest ważna, ale musi być czymś poparta. Tzw. lanie wody w artykule dla uzyskania większej liczby znaków nie jest najlepszym pomysłem.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Jakie są zalety i wady tekstów długich i krótkich?

Teksty długie – zalety i wady

Teksty długie to przede wszystkim pole do eksperckich popisów, w których można w naturalny sposób zawrzeć całą masę słów kluczowych, które będą priorytetowe w danym zakresie tematycznym. Poza tym obszerne artykuły skupiają uwagę użytkownika na dłużej, a to pozytywnie wpływa na pozycję adresu w wynikach wyszukiwania oraz na budowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie.

Jednak długie teksty mogą także odstraszać. Nie od dziś wiadomo, że internauci szybko się nudzą i chętnie przeskakują ze strony na stronę. Dlatego – szczególnie obszerne artykuły – warto przedstawiać w sposób przejrzysty, aby użytkownik bez problemu mógł odnaleźć interesujący go fragment. Wymaga to od twórcy więcej czasu i energii, lecz w długofalowej perspektywie w większości przypadku jest opłacalne.

Teksty krótkie – zalety i wady

Teksty krótkie to znacznie mniej wysiłku, ale także mniej korzyści. W 2 tys. znaków ze spacjami trudno wyczerpać poruszany temat, a tym bardziej w naturalny sposób umieścić najważniejsze w danym zakresie tematycznym słowa kluczowe.

Z drugiej strony artykuły niewielkich rozmiarów wyglądają atrakcyjnie i nie odstraszają swoją objętością. W przeciwieństwie do tekstów z dziesiątkami tysięcy znaków dobrze prezentują się na urządzeniach mobilnych, więc bez problemu można przyswoić informacje w nich zawarte choćby w trakcie przerwy na kawę.

Przeczytaj także

CMS, czyli system zarządzania treścią. Czym jest, do czego służy i jak wpływa na SEO?

CMS, czyli system zarządzania treścią. Czym jest, do czego służy i jak wpływa na SEO?

Z czasem tworzenie treści internetowych staje się coraz prostsze i nie wymaga posiadania specjalnej wiedzy informatycznej. Jednym ze sztandarowych przykładów tej tendencji jest bez wątpienia CMS, czyli system zarządzania treścią, który znacznie ułatwia laikom tworzeń stron WWW i sklepów internetowych. Dowiedz się, czym właściwie jest CMS, jakie są jego rodzaje i czy wpływa na SEO.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Czym są linki wychodzące?

Czym są linki wychodzące?

Zanim przejdziemy do definicji, czym jest link wychodzący, warto nakreślić, czym różni się linkowanie wewnętrzne od zewnętrznego. Linkowanie wewnętrzne umożliwia przechodzenie między stronami tej samej domeny, natomiast linkowanie zewnętrzne przenosi użytkownika na inną domenę.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej