Dlaczego szybkość ładowania strony jest ważna?

Dlaczego szybkość ładowania strony jest ważna?

Dobry content strony internetowej to ważna sprawa, ale równie istotna jest jej funkcjonalność. Jednym z najważniejszych czynników wpływającym na ocenę witryny przez użytkownika, a także roboty wyszukiwarek jest szybkość ładowania strony. Dowiedz się, czy szybkość ładowania strony ma wpływ na SEO i przy pomocy jakich narzędzi można sprawdzić sprawność działania danego serwisu.

Dlaczego warto zadbać o szybkość wyświetlania się strony WWW?

Z roku na rok szybkość działania Internetu przyśpiesza. Przyzwyczaiło to użytkowników do tego, że otrzymują interesujące ich informacje w błyskawicznym tempie. Dlatego nie jest tajemnicą, że witryna, która wyświetla się dłużej niż 3 lub 4 sekundy po prostu zniechęca do odwiedzin. W takim przypadku internauci bardzo często wybierają adres konkurencyjny.

Ponadto wyszukiwarka Google faworyzuje strony, które działają sprawniej (czytaj: szybkość wyświetlania strony ma wpływ na SEO). Roboty, które skanują Internet, aby indeksować treści, mają ograniczony czas na każdą ze stron (crawl budget, czyli budżet indeksowania). Jeśli działanie witryny daje sporo do życzenia, boty nie uchwycą wszystkich jej podstron, a co za tym idzie, nie wszystkie podstrony będą uwzględnione w wynikach wyszukiwania. Nie trzeba dodawać, że działa to szkodliwie na widoczność danego serwisu w sieci i może negatywnie wpływać na konwersję.

To nie wszystko. Szybko działająca strona obniża koszt reklam Google oraz poprawia ich pozycje względem materiałów konkurencji. Korzystając z profesjonalnej terminologii, można powiedzieć, że szybkość strony wpływa na Quality Score, czyli parametr Google Ads.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Jak przeprowadzić tekst szybkości strony internetowej?

Istnieje cała masa narzędzi do sprawdzenia szybkości strony internetowej. Niektóre z nich, poza prezentacją uzyskanych wyników, proponują również rozwiązania, które mogą usprawnić działanie serwisu WWW.

Do najpopularniejszych narzędzi służących do mierzenia szybkości witryny należą:

  • PageSpeed Insights – powszechnie używane narzędzie autorstwa Google,
  • GT Metrix – audyt podobny, choć nieco bardziej szczegółowy niż wyżej wymieniony,
  • WebPage Test – cenione i uważane za jedno z bardziej rozbudowanych narzędzie do pomiaru szybkości serwisów WWW,
  • Pingdom – jedno z najstarszych narzędzi do badania wydajności stron internetowych.

Oczywiście, narzędzi jest znacznie więcej i każde z nich ma swoje cechy charakterystyczne. Aby uzyskać w miarę dokładny wynik, warto skorzystać z kilku tego typu pomocy i porównać główne dane, czyli zazwyczaj ogólną punktację w skali od 1 do 100 (czasami podawaną w procentach). Warto porównywać wyniki testów tylko w obrębie jednego narzędzia.

Jak dokonywać pomiarów wydajności strony?

Podczas sprawdzania wydajności działania strony, wypada trzymać się kilku zasad:

  • Jeśli dokonujesz zmian na stronie, które mają poprawić jej funkcjonalność, warto zrobić audyt wydajności przed i po, żeby mieć wiedzę o skuteczności swoich działań.
  • Nie opieraj strategii na jednym teście. Najlepiej zrobić ich kilka i uśrednić uzyskane wyniki.
  • Regularnie badaj szybkość swojej strony. Nigdy nie wiesz, który jej nowo dodany element (np. grafika lub plik wideo) będzie miał wpływ na jej spowolnienie.
  • Podczas testu weź pod uwagę również podstrony, nie tylko stronę główną.

Przeczytaj także

Aktywność w mediach społecznościowych a SEO

Aktywność w mediach społecznościowych a SEO

Obecność firmy czy marki w mediach społecznościowych umożliwia wchodzenie w bezpośrednie interakcje z klientami i budowanie z nimi trwałych więzi. Przemyślana komunikacja w Social Media to nie tylko świetna forma promocji i miejsce kreowania wizerunku. W pośredni sposób może zwiększać również wartość strony internetowej i wpływać na SEO. Czy aktywność na Google Moja Firma, Twitterze lub Facebooku ma wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce? Dowiesz się z artykułu.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Czym są nagłówki H1, H2, H3?

Czym są nagłówki H1, H2, H3?

Nagłówki w artykułach publikowanych w prasie pozwalają czytelnikom zorientować się w tekście. A poza tym pozytywnie wpływają na przejrzystość treści. W przypadku materiałów internetowych jest podobnie, lecz z co najmniej jedną różnicą – nagłówki różnej wielkości (H1, H2, H3) i ich zawartość oddziałują na pozycję danego artykułu w wynikach wyszukiwania, tj. wpływają na SEO.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej