Czym są nagłówki H1, H2, H3?

Czym są nagłówki H1, H2, H3?

Nagłówki w artykułach publikowanych w prasie pozwalają czytelnikom zorientować się w tekście. A poza tym pozytywnie wpływają na przejrzystość treści. W przypadku materiałów internetowych jest podobnie, lecz z co najmniej jedną różnicą – nagłówki różnej wielkości (H1, H2, H3) i ich zawartość oddziałują na pozycję danego artykułu w wynikach wyszukiwania, tj. wpływają na SEO.

Do czego służą nagłówki H1, H2 i H3?

Nagłówki, które nazywa się również śródtytułami, służą do nazywania fragmentów tekstu, pomagają go porządkować i ułatwiają odbiór czytelnikowi. Nagłówki ustawione są hierarchicznie, od najważniejszego H1 (nagłówek główny) do kolejnych stopniowo mniej istotnych H2, H3 aż do H6 (najczęściej korzysta się tylko z trzech pierwszych typów).

Poza użytkownikami nagłówki służą robotom wyszukiwarek. Dzięki nim rozpoznają tematykę tekstu i dokonują klasyfikacji. M.in. dlatego warto używać w śródtytułach słów kluczowych, lecz w sposób naturalny i przystępny dla czytelników. Niektórzy specjaliści SEO sugerują również, żeby słowa kluczowe starać się umieszczać na początku nagłówka.

Jak powinny wyglądać nagłówki?

Nagłówki powinny być przede wszystkim atrakcyjne dla odbiorców oraz krótkie i precyzyjnie opisujące daną treść. Nie warto stosować tych samych słów kluczowych w kolejnych nagłówkach, lepiej zastąpić je synonimami lub wyrazami bliskoznacznymi. Słusznym pomysłem jest również postawienie na unikalność. Zmniejszy to liczbę konkurentów i pozwoli lepiej wypozycjonować daną treść.

Ile nagłówków umieścić w jednym tekście?

Liczba nagłówku zależy od treści. Koniecznością jest nagłówek H1, który opisuje całość, zawiera słowa kluczowe i ma na celu zachęcić użytkownika do zapoznania się z zawartością artykułu. Zazwyczaj używany jest jednokrotnie, na początku tekstu.

Niższe poziomy nazywają poszczególne fragmenty artykułu. Im jest on dłuższy, tym więcej śródtytułów będzie potrzebnych, aby zachować przejrzystość całości. Szacuje się, że w tekście, który składa się z 3-4 tys. znaków ze spacjami powinny znaleźć się minimum dwa nagłówki H2.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Hierarchia nagłówków

Poziom nagłówka powinien odpowiadać jego pozycji w tekście. Nagłówki H3 nazywają mniejsze części fragmentu oznaczonego nagłówkiem H2.

Poniżej przedstawiamy fragment artykuły (nie jest na nim widoczny nagłówek H1) składającego się z nagłówków H2 i H3:

Czym są nagłówki H1, H2, H3?
Źródło: panoramafirm.pl

Na powyższym screenie można zauważyć, że nagłówek H2, czyli „Jak zbudować pałac pamięci?”, składa się z czterech nagłówków H3 tj. (w tym przypadku) z poszczególnych kroków, które odpowiadają na tytułowe pytanie.

Czy nagłówki wpływają na wyniki wyszukiwania?

Poza tym, że dobrze skonstruowane nagłówki mają pozytywny wpływ na SEO (treść umieszczona w nagłówkach może odpowiadać na zapytania internautów, a dzięki temu dany adres wyświetli się w wynikach wyszukiwania), to również poprawia sam sposób wyświetlania się strony w wyszukiwarce.

Przeczytaj także

CMS, czyli system zarządzania treścią. Czym jest, do czego służy i jak wpływa na SEO?

CMS, czyli system zarządzania treścią. Czym jest, do czego służy i jak wpływa na SEO?

Z czasem tworzenie treści internetowych staje się coraz prostsze i nie wymaga posiadania specjalnej wiedzy informatycznej. Jednym ze sztandarowych przykładów tej tendencji jest bez wątpienia CMS, czyli system zarządzania treścią, który znacznie ułatwia laikom tworzeń stron WWW i sklepów internetowych. Dowiedz się, czym właściwie jest CMS, jakie są jego rodzaje i czy wpływa na SEO.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Jakie są rodzaje kodowania HTML?

Jakie są rodzaje kodowania HTML?

Kodowanie znaków służy do informowania komputera o tym, w jaki sposób ma interpretować (odczytywać) zera i jedynki na rzeczywiste elementy (znaki, symbole itd.). Upraszczając: komputer przerabia kod HTML na konkretny obraz, który widzi użytkownik. Dowiedz się, jakie są rodzaje kodowania i co warto o nich wiedzieć.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej