Czym są Meta Title, Meta Description i Meta Keywords?

Czym są meta title, meta description i meta keywords?

Obecnie prowadzenie bloga czy strony WWW wymaga już nie tylko ciekawych treści, ale także optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Kluczowe znaczenie w opisywaniu zawartości danej strony WWW mają tzw. meta dane. Choć służą przede wszystkim robotom indeksującym, to mają też duży wpływ na doświadczenie użytkownika z witryną. Czym jest tag meta title i jak napisać dobry? Jak przygotować meta description i ile znaków musi mieć? Czy strategia Meta Keywords ma znaczenie dla SEO? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej. Zapraszamy do lektury!

Czym jest znacznik meta title i jak działa?

Czy wiesz, jaki jest najważniejszy znacznik HTML w witrynie? Z pewnością jest to jedno z najpopularniejszych stwierdzeń dotyczących meta title. Nie powinno Cię to dziwić skoro należy on do kluczowych elementów strony internetowej, który bezpośrednio wpływa na jej pozycjonowanie w wyszukiwarce.

Gdzie wyświetla się meta tytuł?

Podczas tworzenia pamiętaj, że tekst ten wyświetla się jako tytuł strony w wynikach wyszukiwania, a także na pasku tytułowym przeglądarki. Informuje użytkowników oraz meta robots o tematyce danego serwisu.

Dowiedz się, co to jest audyt SEO strony internetowej. Zdobądź niezbędną wiedzę!

Ponadto może wyświetlać się również w mediach społecznościowych (po udostępnieniu linku).

Co ciekawe, tag tytułu nie jest widoczny bezpośrednio wśród treści na stronie internetowej. Znaleźć go można dopiero w kodzie źródłowym (HTML).

Przykład odpowiedniego meta title na karcie przeglądarki:

Przykładowy Meta Title na karcie przeglądarki
Źródło: panoramafirm.pl

Przykładowy tag meta title na stronie wyszukiwania Google:

Przykładowy Meta Title w wynikach wyszukiwania Google
Źródło: google.pl

Budowa znacznika: jaka powinna być optymalna długość meta title?

Jednym z najważniejszych aspektów, o jakie musisz zadbać jest długość meta title. Znacznik powinien mieć maksymalnie około 60-70 znaków, aby był w całości widoczny w wynikach wyszukiwania i sprzyjał optymalizacji SEO. Kluczowe słowa należy umieścić na początku tytułu, aby wzmocnić ich znaczenie. Ważne jest również, aby unikać wykorzystywania zbyt ogólnych fraz, które nie przynoszą wartości ani dla użytkowników, ani dla wyszukiwarek.

Struktura prezentuje się w następujący sposób: <title>Tytuł strony< /title>

Tag meta title a SEO

Unikatowy meta title ma na celu poinformować użytkownika o zawartości, jaką znajdzie pod konkretnym adresem WWW. Jego treść powinna być tak skonstruowana, żeby zaciekawić i zachęcić czytelnika do zapoznania się z zawartością strony – zupełnie jak dobry tytuł w prasie drukowanej.

Zleć audyt strony WWW i popraw jej widoczność w wyszukiwarce.

Ponadto odpowiednio skonstruowany meta title – co szczególnie ważne w kontekście e-marketingu – ma silny wpływ na SEO, tj. stanowi jeden z czynników rankingowych Google. Jest on bowiem jednym z pierwszych elementów analizowanych przez wyszukiwarki podczas indeksowania witryny. Dobre tytuły stron przyczyniają się do lepszego pozycjonowania, a tym samym zwiększają widoczność w wynikach wyszukiwania.

Jak napisać dobry tytuł i podkręcić meta title?

Aby meta tytuł spełniał swoje funkcje i pozytywnie wpływał na optymalizację SEO, powinien:

  • być odpowiedniej długości, czyli od 50 do 70 znaków (choć Google nie podaje konkretnych wytycznych, to długość znacznika meta tytułu ogranicza liczba pikseli - przyjmuje się, że nie powinna przekraczać ona 580-600),

  • zawierać słowa kluczowe, związane z zawartością strony, artykułu, wpisu itp.,

  • różnić się od nagłówka opublikowanego w witrynie,

  • być atrakcyjny, aby zaciekawić odbiorcę i zachęcić go do kliknięcia linku.

Zależy Ci na optymalizacji meta title? Pamiętaj, aby unikać duplikatów i staraj się robić wszystko, co pomoże zwrócić uwagę użytkowników. W tym celu stosuj znaki specjalne, cyfry czy wielkie litery, które mogą pomóc wyróżnić znacznik w wynikach wyszukiwania i tym samym wzmocnić pozycjonowanie strony internetowej.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Co to znaczy Meta Description i dlaczego jest ważny?

Znasz już mechanizm działania meta title. Czas dowiedzieć się, jak przygotować meta description, czyli opis strony internetowej. Widoczny jest w całości lub we fragmencie w wynikach wyszukiwania, a czasami także w mediach społecznościowych po udostępnieniu linku (w obu przypadkach opis wyświetla się pod tytułem strony lub artykułu).

Jak wygląda meta opis? Oto przykład z wyszukiwarki Google:

Przykładowy Meta Description w wyszukiwarce Google
Źródło: google.pl

Czy meta opis wpływa na SEO?

W przeciwieństwie do tagu tytułu nie należy do znaczników SEO i nie jest czynnikiem rankingowym. Ma jednak wpływ na CTR, czyli współczynnik klikalności. Dlatego warto zadbać o odpowiednie brzmienie i atrakcyjność opisu, ponieważ bez wątpienia oddziałuje on na decyzje użytkownika wyszukiwarki. Jeśli nie przygotujesz go samodzielnie, wyszukiwarka zrobi to za Ciebie, używając do tego celu fragmentu treści Twojej strony.

Dzięki intrygującemu i wyczerpującemu opisowi masz szansę zwiększyć CTR Twojej witryny. Niektórzy, żeby przyciągnąć uwagę internautów, stosują emoij, czyli piktogramy (np. buźki wyrażające emocje), jednak nie zawsze jest to forma pasująca do prezentowanych treści.

Jak wygląda optymalizacja meta description? O czym należy pamiętać podczas tworzenia? Choć wpływ na pozycjonowanie jest w przypadku opisu znikomy, to warto trzymać się długości tekstu, która pozwoli na wyświetlenie całego lub znacznej jego części w wynikach wyszukiwania. Szacuje się, że 150-160 znaków to optymalna wartość. Opis powinien też zawierać słowo kluczowe. Zadbaj przy jego tworzeniu o unikalność, zgodność z zawartością witryny oraz dodanie zachęty do kliknięcia.

Czym są Meta Keywords?

To element meta danych, który kiedyś odgrywał istotną rolę w optymalizacji SEO. Najważniejsze słowa kluczowe umieszczane były w kodzie źródłowym strony, co miało na celu ułatwienie wyszukiwarkom indeksowania i klasyfikowania treści.

Jednak z biegiem czasu, roboty wyszukiwarek zaczęły ignorować te meta znaczniki, ze względu na nadużycia ze strony twórców stron internetowych, którzy umieszczali nieistotne słowa kluczowe, aby manipulować wynikami wyszukiwania.

Współcześnie znacznie większe znaczenie mają inne elementy meta danych, takie jak tytuł strony oraz jej opis, które nadal są brane pod uwagę przez wyszukiwarki i wpływają na pozycjonowanie strony internetowej.

Znaczniki meta w optymalizacji SEO - podsumowanie

Tworzysz meta tagi strony? W tym kontekście często mówi się o trzech głównych elementach: skuteczny meta title, atrakcyjny meta opis i meta keywords.

Wiesz już, że wpływ meta title na pozycjonowanie jest ogromny, ponieważ znacznik informuje użytkowników i roboty indeksujące o tematyce witryny. Meta opis, choć nie jest czynnikiem rankingowym, to może oddziaływać na współczynnik klikalności (CTR) i zachęca użytkowników do odwiedzenia strony. Ostatni z meta danych nie odgrywa już istotnej roli w SEO ze względu na nadużycia ze strony twórców.

Zastosuj się do wskazówek dotyczących tworzenia meta title i meta opisów, takich jak długość, umieszczenie fraz i unikalność treści, a wkrótce zobaczysz oczekiwane wyniki.


Przeczytaj także

Czym są żądania http?

Czym są żądania http?

Użytkownicy Internetu często nie zdają sobie sprawy, ile procesów musi zajść, aby na ekranie wyświetliła się wywołana strona internetowa. W tym artykule opowiemy nieco o kulisach działania pt. żądanie http. Czym są żądania http, jak sprawdzić ich liczbę, dlaczego są ważne i jak zmniejszyć ich liczbę? O tym piszemy poniżej.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Czym są nagłówki H1, H2, H3?

Czym są nagłówki H1, H2, H3?

Nagłówki w artykułach publikowanych w prasie pozwalają czytelnikom zorientować się w tekście. A poza tym pozytywnie wpływają na przejrzystość treści. W przypadku materiałów internetowych jest podobnie, lecz z co najmniej jedną różnicą – nagłówki różnej wielkości (H1, H2, H3) i ich zawartość oddziałują na pozycję danego artykułu w wynikach wyszukiwania, tj. wpływają na SEO.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej