CMS, czyli system zarządzania treścią. Czym jest, do czego służy i jak wpływa na SEO?

CMS, czyli system zarządzania treścią. Czym jest, do czego służy i jak wpływa na SEO?

Z czasem tworzenie treści internetowych staje się coraz prostsze i nie wymaga posiadania specjalnej wiedzy informatycznej. Jednym ze sztandarowych przykładów tej tendencji jest bez wątpienia CMS, czyli system zarządzania treścią, który znacznie ułatwia laikom tworzeń stron WWW i sklepów internetowych. Dowiedz się, czym właściwie jest CMS, jakie są jego rodzaje i czy wpływa na SEO.

Co to jest CMS i co umożliwia?

CMS to skrót od angielskiej nazwy Content Managment System, tłumaczonej na polski najczęściej jako „system zarządzania treścią”. Za tą nazwą kryje się oprogramowanie, które ułatwia tworzenie i rozwijanie serwisu WWW, czyli dodawanie wszelkich treści i ich edytowanie, publikowanie grafik, tabel, filmów i innych elementów dostępnych na stronach internetowych.

CMS to przydatne rozwiązanie dla osób, które chcą samodzielnie tworzyć własny serwis WWW, ale nie posiadają wiedzy na temat programowania. Serwisy zarządzania treścią dają wiele możliwości nie tylko w kontekście dodawania treści, ale również kreowania witryn internetowych od strony estetycznej i funkcjonalnej za pomocą specjalnych dodatków i wtyczek.

To znaczy, że użytkownik ma wpływ na to, czy np. na jego stronie pojawi się możliwość dodawania komentarzy, które będzie mógł samodzielnie moderować. Ponadto niektóre CMS-y wspierają twórcę strony w trudnych kwestiach związanych z SEO.

Najbardziej cenionymi i pożądanymi przez użytkowników cechami CMS-ów są:

  • łatwość obsługi,
  • wielość funkcji,
  • brak ograniczeń technicznych,
  • łatwe w obsłudze wsparcie SEO.

Przy wyborze odpowiedniego CMS-u, warto brać pod uwagę przede wszystkim wymagania, jakie będą stawiane przed planowaną stroną internetową, tak aby wybrane oprogramowanie sprostało oczekiwaniom twórców i użytkowników.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Systemy CMS – 2 najpopularniejsze rodzaje

Systemów zarządzania treścią jest naprawdę wiele; jedne dedykowane są osobom prywatnym, inne firmom, niektóre są darmowe, a za inne trzeba zapłacić.

Do najpopularniejszych CMS-ów należą m.in.: WordPress, PrestaShop, Joomla, Google Web Sites Creator, Shopify, OpenText czy Adobe Experince Manager Site.

Aby odnaleźć się w tym bujnym gąszczu możliwości, postanowiliśmy przedstawić 2 najpopularniejsze rodzaje CMS-ów. Podział przebiega pomiędzy oprogramowaniem z zamkniętym i otwartym kodem źródłowym. Powinno to nieco rozjaśnić sytuację przyszłym twórcom serwisów WWW i ułatwić wybór wariantu dla siebie.

  • CMS z zamkniętym kodem źródłowym – w tym przypadku kod źródłowy jest znany jedynie klientom danej firmy. Ma to swoje plusy, ponieważ wspiera bezpieczeństwo. Jednak relatywnie mała grupa użytkowników nie jest w stanie rozwinąć zbyt wielu dodatków i zainicjować modyfikacji, a także ma ograniczone możliwości w wykrywaniu błędów w kodzie źródłowym.
  • CMS z otwartym kodem źródłowym (Open Source) – rozwiązanie znacznie popularniejsze od poprzednika, stanowiące właściwie jego przeciwieństwo. Duża liczba użytkowników sprawia, że mamy do czynienia z dynamicznie rozwijającym się systemem, bogatym w różnego rodzaju wtyczki, szablony itp., a także aktywnym w odnajdowaniu i korygowaniu powstałych błędów w kodzie źródłowym. Niestety, publicznie dostępny kod źródłowy sprawia, że system CMS Open Source podatny jest na ataki hakerów.

Warto wspomnieć również o tzw. CMS-ach „hostowanych”, które nie cieszą się w środowisku dobrą sławą. W tym przypadku nawet użytkownicy nie mają dostępu do kodu źródłowego, a cały system nie oferuje zbyt wielu możliwości, jeśli chodzi o dodatki i modyfikacje. Ponadto CMS hostowany często gwarantuje darmowy hosting, w zamian wyświetlając na stronach reklamy usługodawcy.

Jak system CMS wpływa na SEO?

Algorytmy Google nie odróżniają strony stworzonej w systemie CMS od tej napisanej w języku HTML. Jednak bez wątpienia odnotowują różnice w czasie wczytywania się strony, jeśli takowe istnieją.

Większy wpływ na pozycje strony lub sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania ma to, w jaki sposób CMS generuje adresy URL. Niewłaściwa budowa URL może spowodować obniżenie pozycji witryny, a nawet zupełnie uniemożliwić jej pozycjonowanie. Dlatego wybór odpowiedniego systemu CMS może okazać się kluczową decyzją dla powodzenia danego serwisu.

Aby mieć pewność, że wybrany system CMS jest „seo friendly”, warto sprawdzić, czy posiada odpowiednie funkcje, wtyczki i moduły wspierające SEO, np. takie jak:

  • optymalizacja metadanych dla poszczególnych podstron serwisu,
  • automatyczne generowanie sitemap oraz robots.txt,
  • hierarchiczna organizacja treści,
  • tworzenie odpowiednich adresów URL,
  • optymalizacja grafik,
  • obsługa błędów 404,
  • motywy przystosowane do urządzeń mobilnych.

Wybór najlepszego systemu CMS w kontekście SEO ma niemałe znaczenie, ponieważ pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze przeznaczone na wynajęcie specjalisty od SEO, a przede wszystkim wpływa na wysoką pozycję strony lub e-sklepu w wynikach wyszukiwania.

Przeczytaj także

Co daje zainstalowanie kodu Google Remarketing?

Co daje zainstalowanie kodu Google Remarketing?

Remarketing to jeden z rodzajów internetowych kampanii reklamowych, który pozwala na powtarzanie przekazu reklamowego użytkownikom, którzy odwiedzili stronę internetową danej firmy lub danego produktu. Dowiedz się, jaki wpływ ma tego typu działanie na reklamy w sieci i co daje korzystanie z kodu Google Remarketing?

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Geolokalizacja serwera. Do czego służy i czy ma wpływ na SEO?

Geolokalizacja serwera. Do czego służy i czy ma wpływ na SEO?

Urządzenia podłączone do sieci wysyłają informacje, na których podstawie określane jest położenie geograficzne. Geolokalizacja IP przypisuje dany serwer do kontynentu, kraju, a nawet miasta. Pozwala to lepiej dopasowywać wyniki wyszukiwania do potrzeb użytkownika. Ale nie tylko. Dowiedz się, na czym polega geolokalizacja serwera i sprawdź, czy przypisanie do konkretnego obszaru geograficznego ma wpływ na SEO.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej