Favicon, czyli ikona na pasku adresu. Jak ją stworzyć i czy ma wpływ na SEO?

Favicon, czyli ikona na pasku adresu. Jak ją stworzyć i czy ma wpływ na SEO?

Drobne i charakterystyczne elementy strony internetowej potrafią przykuć uwagę i zapaść w pamięć użytkownikom. Jednym z takich graficznych szczegółów jest favicon, czyli niewielka ikona znajdująca się na pasku adresu w przeglądarce. Sprawdź, co warto o niej wiedzieć, jak ją zrobić i czy ma wpływ na pozycjonowanie SEO.

Gdzie znajduje się favicon i jakie ma właściwości?

Favicon to niewielki, kwadratowy element graficzny o rozmiarach 16x16px lub 32x32px znajdujący się w co najmniej trzech lokalizacjach przeglądarki:

  • na pasku adresu,
  • w zakładce ulubionych,
  • na karcie strony internetowej.
Niekiedy favicony pojawiają się również w wynikach wyszukiwania Google lub innych wyszukiwarek, co pozwala zwrócić uwagę użytkowników na daną domenę. Jednak najpopularniejsza wyszukiwarka wciąż testuje to rozwiązanie i nie podjęła jeszcze ostatecznej decyzji co do wyświetlania się favicon.

Mimo niewielkich rozmiarów favicon może stać się charakterystycznym i oryginalnym wyróżnikiem witryny WWW. W gąszczu otwartych kart strona posiadająca rzucający się w oczy ozdobnik graficzny przyciąga uwagę i zachęca użytkownika do aktywności.

Aby mieć pewność, że favicon będzie wyświetlał się we wszystkich przeglądarkach, należy zadbać o odpowiednie rozszerzenie pliku. W tym przypadku najlepszym wyborem będzie: .ico, .png lub .gif.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Jak stworzyć własny favicon?

Żeby zrobić favicon na swoją stronę internetową, nie potrzeba niebywałych umiejętności.

Do pierwszej metody potrzebny będzie program graficzny, w którym należy otworzyć okno zgodne z wymiarami favicony (16x16px lub 32x32px). Później inwencja należy od twórcy. Przestrzeń można wypełnić gotową już grafiką (np. logiem firmy, inicjałami, nazwą strony internetowej) lub postąpić spontanicznie i coś narysować. Na końcu należy zapisać plik w jednym z trzech rozszerzeń dedykowanym faviconom (.ico, .png lub .gif).

Dla tych, którzy chcą ominąć proces instalacji programu graficznego, zostały stworzone specjalne miejsca w sieci nazywane: favicon generator. Na takich stronach jak: favicon.cc lub DeGraeve bez problemu można zrobić własną ikonę, lub zaimportować grafikę. Dodatkowo istnieje możliwość sprawdzenia w trakcie pracy, jak ikona będzie wyglądać w przeglądarce.

Czy favicony wpływają na pozycjonowanie SEO?

Wprawdzie nie ma potwierdzonych analiz mówiących, że posiadanie favicony wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie, to obecność tej niewielkiej ikony może działać korzystnie w całym procesie SEO.

Po pierwsze ze względu na użyteczność. Favicony ułatwiają identyfikację strony, co ma pewien wpływ na jej rozpoznawalność i użyteczność. Wystarczy, że użytkownik będzie kojarzył ikonę z danym serwisem, dzięki czemu sprawniej odnajdzie ją w wynikach wyszukiwania lub w folderze zakładek. A jak wiadomo, użyteczność to jeden z czynników mających pozytywny wpływ na pozycjonowanie SEO. Mówimy tutaj o znikomym wpływie, jednak warto to odnotować.

Po drugie ze względu na obecność w zakładkach. Można przypuszczać, że strony internetowe mające favicony częściej znajdują się w zakładkach przeglądarki. A takie wyszukiwarki jak Google dysponują swoimi przeglądarkami i faworyzują adresy stron WWW, które trafiają do folderu „ulubione”.

Po trzecie ze względu na SXO, czyli doświadczenia użytkownika z poziomu wyszukiwarki. Jeśli ikona pojawia się w SERP (lista adresów znaleziona przy pomocy wyszukiwarki), to przyciąga wzrok i może pozytywnie wpływać na współczynnik CTR (współczynnik klikalności), co w praktyce oznacza więcej kliknięć z poziomu wyszukiwarki, a co za tym idzie – więcej odwiedzin na stronie.

Powyższe spostrzeżenia mogą wydawać się subtelne, jednak jedno jest pewne: favicony na pewno nie przeszkadzają, a prawdopodobnie wspierają działania SEO.

Przeczytaj także

Parametry domeny – czym są Mozrank i Page Authority?

Parametry domeny – czym są Mozrank i Page Authority?

Robiąc audyt SEO strony internetowej, można natrafić na wiele znanych lub mniej znanych parametrów strony. Pozwalają one ustalić (zmierzyć) jakość danej witryny i wskazać elementy, nad którymi warto popracować. Wśród parametrów warto zwrócić uwagę na MozRank oraz Page Authority. Dowiedz się, czym charakteryzują się te wskaźniki i jak wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Jakie są rodzaje kodowania HTML?

Jakie są rodzaje kodowania HTML?

Kodowanie znaków służy do informowania komputera o tym, w jaki sposób ma interpretować (odczytywać) zera i jedynki na rzeczywiste elementy (znaki, symbole itd.). Upraszczając: komputer przerabia kod HTML na konkretny obraz, który widzi użytkownik. Dowiedz się, jakie są rodzaje kodowania i co warto o nich wiedzieć.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej