Favicon, czyli ikona na pasku adresu. Jak ją stworzyć i czy ma wpływ na SEO?

Favicon, czyli ikona na pasku adresu. Jak ją stworzyć i czy ma wpływ na SEO?

Drobne i charakterystyczne elementy strony internetowej potrafią przykuć uwagę i zapaść w pamięć użytkownikom. Jednym z takich graficznych szczegółów jest favicon, czyli niewielka ikona znajdująca się na pasku adresu w przeglądarce. Sprawdź, co warto o niej wiedzieć, jak ją zrobić i czy ma wpływ na pozycjonowanie SEO.

Gdzie znajduje się favicon i jakie ma właściwości?

Favicon to niewielki, kwadratowy element graficzny o rozmiarach 16x16px lub 32x32px znajdujący się w co najmniej trzech lokalizacjach przeglądarki:

  • na pasku adresu,
  • w zakładce ulubionych,
  • na karcie strony internetowej.
Niekiedy favicony pojawiają się również w wynikach wyszukiwania Google lub innych wyszukiwarek, co pozwala zwrócić uwagę użytkowników na daną domenę. Jednak najpopularniejsza wyszukiwarka wciąż testuje to rozwiązanie i nie podjęła jeszcze ostatecznej decyzji co do wyświetlania się favicon.

Mimo niewielkich rozmiarów favicon może stać się charakterystycznym i oryginalnym wyróżnikiem witryny WWW. W gąszczu otwartych kart strona posiadająca rzucający się w oczy ozdobnik graficzny przyciąga uwagę i zachęca użytkownika do aktywności.

Aby mieć pewność, że favicon będzie wyświetlał się we wszystkich przeglądarkach, należy zadbać o odpowiednie rozszerzenie pliku. W tym przypadku najlepszym wyborem będzie: .ico, .png lub .gif.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Jak stworzyć własny favicon?

Żeby zrobić favicon na swoją stronę internetową, nie potrzeba niebywałych umiejętności.

Do pierwszej metody potrzebny będzie program graficzny, w którym należy otworzyć okno zgodne z wymiarami favicony (16x16px lub 32x32px). Później inwencja należy od twórcy. Przestrzeń można wypełnić gotową już grafiką (np. logiem firmy, inicjałami, nazwą strony internetowej) lub postąpić spontanicznie i coś narysować. Na końcu należy zapisać plik w jednym z trzech rozszerzeń dedykowanym faviconom (.ico, .png lub .gif).

Dla tych, którzy chcą ominąć proces instalacji programu graficznego, zostały stworzone specjalne miejsca w sieci nazywane: favicon generator. Na takich stronach jak: favicon.cc lub DeGraeve bez problemu można zrobić własną ikonę, lub zaimportować grafikę. Dodatkowo istnieje możliwość sprawdzenia w trakcie pracy, jak ikona będzie wyglądać w przeglądarce.

Czy favicony wpływają na pozycjonowanie SEO?

Wprawdzie nie ma potwierdzonych analiz mówiących, że posiadanie favicony wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie, to obecność tej niewielkiej ikony może działać korzystnie w całym procesie SEO.

Po pierwsze ze względu na użyteczność. Favicony ułatwiają identyfikację strony, co ma pewien wpływ na jej rozpoznawalność i użyteczność. Wystarczy, że użytkownik będzie kojarzył ikonę z danym serwisem, dzięki czemu sprawniej odnajdzie ją w wynikach wyszukiwania lub w folderze zakładek. A jak wiadomo, użyteczność to jeden z czynników mających pozytywny wpływ na pozycjonowanie SEO. Mówimy tutaj o znikomym wpływie, jednak warto to odnotować.

Po drugie ze względu na obecność w zakładkach. Można przypuszczać, że strony internetowe mające favicony częściej znajdują się w zakładkach przeglądarki. A takie wyszukiwarki jak Google dysponują swoimi przeglądarkami i faworyzują adresy stron WWW, które trafiają do folderu „ulubione”.

Po trzecie ze względu na SXO, czyli doświadczenia użytkownika z poziomu wyszukiwarki. Jeśli ikona pojawia się w SERP (lista adresów znaleziona przy pomocy wyszukiwarki), to przyciąga wzrok i może pozytywnie wpływać na współczynnik CTR (współczynnik klikalności), co w praktyce oznacza więcej kliknięć z poziomu wyszukiwarki, a co za tym idzie – więcej odwiedzin na stronie.

Powyższe spostrzeżenia mogą wydawać się subtelne, jednak jedno jest pewne: favicony na pewno nie przeszkadzają, a prawdopodobnie wspierają działania SEO.

Przeczytaj także

Analiza kodu HTML jako ważny element optymalizacji strony

Analiza kodu HTML jako ważny element optymalizacji strony

Firmowa strona internetowa powinna być nie tylko atrakcyjna wizualnie. Jeśli chcesz, by Twoja witryna przynosiła zadowalające zyski i wpływała na sukces biznesu, musisz też zadbać, by była odpowiednio przygotowana pod względem technicznym. Bardzo ważne jest stworzenie struktury strony WWW przyjaznej pod kątem SEO. Język HTML oparty na znacznikach pozwala robotom indeksującym lepiej rozumieć zawartość strony oraz wpływa na jej użyteczność. Z artykułu dowiesz się, na jakie elementy kodu należy zwracać uwagę podczas optymalizacji strony.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Czym są Meta Title, Meta Description i Meta Keywords?

Czym są Meta Title, Meta Description i Meta Keywords?

Meta dane, nazywane również meta znacznikami lub meta tagami, mają za zadanie opisać zawartość danej strony internetowej. Służą przede wszystkim robotom indeksującym zawartość sieci dla wyszukiwarek, ale także internautom. Dlatego umiejętne przygotowanie Meta Title i Meta Description ma wpływ na popularność strony internetowej. Dowiedz się więcej o meta danych i sprawdź, jak powinny wyglądać, aby były skuteczne.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej