Favicon, czyli ikona na pasku adresu. Jak ją stworzyć i czy ma wpływ na SEO?
Drobne i charakterystyczne elementy strony internetowej potrafią przykuć uwagę i zapaść w pamięć użytkownikom. Jednym z takich graficznych szczegółów jest favicon, czyli niewielka ikona znajdująca się na pasku adresu w przeglądarce. Sprawdź, co warto o niej wiedzieć, jak ją zrobić i czy ma wpływ na pozycjonowanie SEO.
Gdzie znajduje się favicon i jakie ma właściwości?
Favicon to niewielki, kwadratowy element graficzny o rozmiarach 16x16px lub 32x32px znajdujący się w co najmniej trzech lokalizacjach przeglądarki:
- na pasku adresu,
- w zakładce ulubionych,
- na karcie strony internetowej.
Czym jest audyt SEO strony WWW? Sprawdź teraz!
Niekiedy favicony pojawiają się również w wynikach wyszukiwania Google lub innych wyszukiwarek, co pozwala zwrócić uwagę użytkowników na daną domenę. Jednak najpopularniejsza wyszukiwarka wciąż testuje to rozwiązanie i nie podjęła jeszcze ostatecznej decyzji co do wyświetlania się favicon.
Mimo niewielkich rozmiarów favicon może stać się charakterystycznym i oryginalnym wyróżnikiem witryny WWW. W gąszczu otwartych kart strona posiadająca rzucający się w oczy ozdobnik graficzny przyciąga uwagę i zachęca użytkownika do aktywności.
Aby mieć pewność, że favicon będzie wyświetlał się we wszystkich przeglądarkach, należy zadbać o odpowiednie rozszerzenie pliku. W tym przypadku najlepszym wyborem będzie: .ico, .png lub .gif.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>Jak stworzyć własny favicon?
Żeby zrobić favicon na swoją stronę internetową, nie potrzeba niebywałych umiejętności.
Szukasz sposobu na poprawienie widoczności Twojej strony WWW w wyszukiwarce? Wykonaj audyt SEO strony.
Do pierwszej metody potrzebny będzie program graficzny, w którym należy otworzyć okno zgodne z wymiarami favicony (16x16px lub 32x32px). Później inwencja należy od twórcy. Przestrzeń można wypełnić gotową już grafiką (np. logiem firmy, inicjałami, nazwą strony internetowej) lub postąpić spontanicznie i coś narysować. Na końcu należy zapisać plik w jednym z trzech rozszerzeń dedykowanym faviconom (.ico, .png lub .gif).
Dla tych, którzy chcą ominąć proces instalacji programu graficznego, zostały stworzone specjalne miejsca w sieci nazywane: favicon generator. Na takich stronach jak: favicon.cc lub DeGraeve bez problemu można zrobić własną ikonę, lub zaimportować grafikę. Dodatkowo istnieje możliwość sprawdzenia w trakcie pracy, jak ikona będzie wyglądać w przeglądarce.
Czy favicony wpływają na pozycjonowanie SEO?
Wprawdzie nie ma potwierdzonych analiz mówiących, że posiadanie favicony wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie, to obecność tej niewielkiej ikony może działać korzystnie w całym procesie SEO.
Po pierwsze ze względu na użyteczność. Favicony ułatwiają identyfikację strony, co ma pewien wpływ na jej rozpoznawalność i użyteczność. Wystarczy, że użytkownik będzie kojarzył ikonę z danym serwisem, dzięki czemu sprawniej odnajdzie ją w wynikach wyszukiwania lub w folderze zakładek. A jak wiadomo, użyteczność to jeden z czynników mających pozytywny wpływ na pozycjonowanie SEO. Mówimy tutaj o znikomym wpływie, jednak warto to odnotować.
Po drugie ze względu na obecność w zakładkach. Można przypuszczać, że strony internetowe mające favicony częściej znajdują się w zakładkach przeglądarki. A takie wyszukiwarki jak Google dysponują swoimi przeglądarkami i faworyzują adresy stron WWW, które trafiają do folderu „ulubione”.
Po trzecie ze względu na SXO, czyli doświadczenia użytkownika z poziomu wyszukiwarki. Jeśli ikona pojawia się w SERP (lista adresów znaleziona przy pomocy wyszukiwarki), to przyciąga wzrok i może pozytywnie wpływać na współczynnik CTR (współczynnik klikalności), co w praktyce oznacza więcej kliknięć z poziomu wyszukiwarki, a co za tym idzie – więcej odwiedzin na stronie.
Powyższe spostrzeżenia mogą wydawać się subtelne, jednak jedno jest pewne: favicony na pewno nie przeszkadzają, a prawdopodobnie wspierają działania SEO.