Czym są nagłówki H1, H2, H3?

Czym są nagłówki H1, H2, H3?

Nagłówki w artykułach publikowanych w prasie pozwalają czytelnikom zorientować się w tekście. A poza tym pozytywnie wpływają na przejrzystość treści. W przypadku materiałów internetowych jest podobnie, lecz z co najmniej jedną różnicą – nagłówki różnej wielkości (H1, H2, H3) i ich zawartość oddziałują na pozycję danego artykułu w wynikach wyszukiwania, tj. wpływają na SEO.

Do czego służą nagłówki H1, H2 i H3?

Nagłówki, które nazywa się również śródtytułami, służą do nazywania fragmentów tekstu, pomagają go porządkować i ułatwiają odbiór czytelnikowi. Nagłówki ustawione są hierarchicznie, od najważniejszego H1 (nagłówek główny) do kolejnych stopniowo mniej istotnych H2, H3 aż do H6 (najczęściej korzysta się tylko z trzech pierwszych typów).

Poza użytkownikami nagłówki służą robotom wyszukiwarek. Dzięki nim rozpoznają tematykę tekstu i dokonują klasyfikacji. M.in. dlatego warto używać w śródtytułach słów kluczowych, lecz w sposób naturalny i przystępny dla czytelników. Niektórzy specjaliści SEO sugerują również, żeby słowa kluczowe starać się umieszczać na początku nagłówka.

Jak powinny wyglądać nagłówki?

Nagłówki powinny być przede wszystkim atrakcyjne dla odbiorców oraz krótkie i precyzyjnie opisujące daną treść. Nie warto stosować tych samych słów kluczowych w kolejnych nagłówkach, lepiej zastąpić je synonimami lub wyrazami bliskoznacznymi. Słusznym pomysłem jest również postawienie na unikalność. Zmniejszy to liczbę konkurentów i pozwoli lepiej wypozycjonować daną treść.

Ile nagłówków umieścić w jednym tekście?

Liczba nagłówku zależy od treści. Koniecznością jest nagłówek H1, który opisuje całość, zawiera słowa kluczowe i ma na celu zachęcić użytkownika do zapoznania się z zawartością artykułu. Zazwyczaj używany jest jednokrotnie, na początku tekstu.

Niższe poziomy nazywają poszczególne fragmenty artykułu. Im jest on dłuższy, tym więcej śródtytułów będzie potrzebnych, aby zachować przejrzystość całości. Szacuje się, że w tekście, który składa się z 3-4 tys. znaków ze spacjami powinny znaleźć się minimum dwa nagłówki H2.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Hierarchia nagłówków

Poziom nagłówka powinien odpowiadać jego pozycji w tekście. Nagłówki H3 nazywają mniejsze części fragmentu oznaczonego nagłówkiem H2.

Poniżej przedstawiamy fragment artykuły (nie jest na nim widoczny nagłówek H1) składającego się z nagłówków H2 i H3:

Czym są nagłówki H1, H2, H3?
Źródło: panoramafirm.pl

Na powyższym screenie można zauważyć, że nagłówek H2, czyli „Jak zbudować pałac pamięci?”, składa się z czterech nagłówków H3 tj. (w tym przypadku) z poszczególnych kroków, które odpowiadają na tytułowe pytanie.

Czy nagłówki wpływają na wyniki wyszukiwania?

Poza tym, że dobrze skonstruowane nagłówki mają pozytywny wpływ na SEO (treść umieszczona w nagłówkach może odpowiadać na zapytania internautów, a dzięki temu dany adres wyświetli się w wynikach wyszukiwania), to również poprawia sam sposób wyświetlania się strony w wyszukiwarce.

Przeczytaj także

Analiza kodu HTML jako ważny element optymalizacji strony

Analiza kodu HTML jako ważny element optymalizacji strony

Firmowa strona internetowa powinna być nie tylko atrakcyjna wizualnie. Jeśli chcesz, by Twoja witryna przynosiła zadowalające zyski i wpływała na sukces biznesu, musisz też zadbać, by była odpowiednio przygotowana pod względem technicznym. Bardzo ważne jest stworzenie struktury strony WWW przyjaznej pod kątem SEO. Język HTML oparty na znacznikach pozwala robotom indeksującym lepiej rozumieć zawartość strony oraz wpływa na jej użyteczność. Z artykułu dowiesz się, na jakie elementy kodu należy zwracać uwagę podczas optymalizacji strony.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Favicon, czyli ikona na pasku adresu. Jak ją stworzyć i czy ma wpływ na SEO?

Favicon, czyli ikona na pasku adresu. Jak ją stworzyć i czy ma wpływ na SEO?

Drobne i charakterystyczne elementy strony internetowej potrafią przykuć uwagę i zapaść w pamięć użytkownikom. Jednym z takich graficznych szczegółów jest favicon, czyli niewielka ikona znajdująca się na pasku adresu w przeglądarce. Sprawdź, co warto o niej wiedzieć, jak ją zrobić i czy ma wpływ na pozycjonowanie SEO.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej