Czym są Meta Title, Meta Description i Meta Keywords?
Meta dane, nazywane również meta znacznikami lub meta tagami, mają za zadanie opisać zawartość danej strony internetowej. Służą przede wszystkim robotom indeksującym zawartość sieci dla wyszukiwarek, ale także internautom. Dlatego umiejętne przygotowanie Meta Title i Meta Description ma wpływ na popularność strony internetowej. Dowiedz się więcej o meta danych i sprawdź, jak powinny wyglądać, aby były skuteczne.
Czym jest Meta Title?
Meta Title (meta znacznik tytułu), czyli tytuł danej strony internetowej lub jednej z jej podstron wyświetla się:
- w górnej części przeglądarki,
- w wynikach wyszukiwania,
- w zakładkach przeglądarki (po dodaniu strony do ulubionych).
Dowiedz się, co to jest audyt SEO strony internetowej. Zdobądź niezbędną wiedzę!
Ponadto może wyświetlać się również w mediach społecznościowych (po udostępnieniu linku).
Co ciekawe, Meta Title nie jest widoczny bezpośrednio wśród treści na stronie internetowej. Znaleźć go można dopiero w kodzie źródłowym (HTML).
Przykładowy Meta Title na karcie przeglądarki:

Przykładowy Meta Title w wynikach wyszukiwania Google:

Meta Title ma na celu poinformować użytkownika o treści, jaką znajdzie pod konkretnym adresem WWW. Jego treść powinna być tak skonstruowana, żeby zaciekawić i zachęcić czytelnika do zapoznania się z zawartością strony – zupełnie jak dobry tytuł w prasie drukowanej.
Zleć audyt strony WWW i popraw jej widoczność w wyszukiwarce.
Ponadto Meta Title – co szczególnie ważne w kontekście e-zmarketingu – ma silny wpływ na SEO, tj. stanowi jeden z czynników rankingowych Google.
Aby Meta Title spełniał swoje funkcje i pozytywnie wpływał na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, powinien:
- być odpowiedniej długości, czyli od 60 do 70 znaków (za optymalną liczbę uznaje się ok. 68 znaków, wówczas mamy pewność, że tytuł będzie wyświetlał się w całości w wynikach wyszukiwania),
- zawierać słowa kluczowe, związane z zawartością strony, artykułu, wpisu itp.,
- różnić się od tytułu opublikowanego na stronie,
- być atrakcyjny, aby zaciekawić odbiorcę i zachęcić go do wejścia w link.
Czym jest Meta Description?
Meta Description to po prostu opis strony internetowej, który stanowi uzupełnienie Meta Title. Widoczny jest w całości lub we fragmencie w wynikach wyszukiwania, a czasami także w mediach społecznościowych po udostępnieniu linku (w obu przypadkach opis wyświetla się pod tytułem strony lub artykułu).
Przykładowy Meta Description w wyszukiwarce Google:

Meta Description nie jest czynnikiem rankingowym, ale ma wpływ na CTR, czyli współczynnik klikalności. Dlatego warto zadbać o odpowiednie brzmienie i atrakcyjność opisu, ponieważ bez wątpienia oddziałuje on na decyzje użytkownika wyszukiwarki. Jeśli nie przygotujesz własnego opisu, wyszukiwarka zrobi to za Ciebie, używając do tego celu fragmentu treści danej strony.
Dzięki intrygującemu i wyczerpującemu opisowi masz szansę zwiększyć CTR Twojej witryny. Niektórzy, żeby przyciągnąć uwagę internautów, stosują w Meta Description emoij, czyli piktogramy (np. buźki wyrażające emocje), jednak nie zawsze jest to forma pasująca do prezentowanych treści.
Co do kwestii technicznych, warto trzymać się długości tekstu, która pozwoli na wyświetlenie całego lub znacznej jego części w wynikach wyszukiwania. Szacuje się, że 150-160 znaków to optymalna objętość dla Meta Description.
Czym są Meta Keywords?
Meta Keywords, czyli słowa kluczowe to relikt w kontekście meta danych. Kiedyś nagminnie stosowane w kodzie źródłowym dawały wymierne wyniki SEO. Teraz poświęcanie im uwagi jest stratą czasu, gdyż roboty wyszukiwarek nie biorą ich pod uwagę. Znacznie ważniejsze są dwa wyżej przedstawione znaczniki meta.