Czym są linki wychodzące?

Czym są linki wychodzące?

Zanim przejdziemy do definicji, czym jest link wychodzący, warto nakreślić, czym różni się linkowanie wewnętrzne od zewnętrznego. Linkowanie wewnętrzne umożliwia przechodzenie między stronami tej samej domeny, natomiast linkowanie zewnętrzne przenosi użytkownika na inną domenę.

Linkowanie zewnętrzne dzieli się na przychodzące, czyli kierujące z innych domen do naszej – oraz linkowanie wychodzące – gdy kierujemy użytkownika (oraz roboty Google) z naszego serwisu do innych. W przypadku stron firmowych linkami wychodzącymi mogą być odnośniki do serwisów społecznościowych, a w przypadku e-sklepów np. strony producentów.

Jakość czy ilość, czyli jak linki wychodzące wpływają na SEO?

Zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne, ma bardzo duże znaczenie dla SEO. Czy warto więc umieszczać na stronie wiele linków wychodzących? Nie, ponieważ takie działanie algorytmy wyszukiwarki mogą uznać za podejrzane. Kiedyś stosowano tego typu praktyki, jednak obecnie nie jest to zalecane. Nagromadzenie linków wychodzących może obniżyć pozycję Twojej strony, dlatego kieruj się regułą jakości, a nie ilości. Im mniej linków wychodzących, tym większa szansa, że będą miały one większą moc.

Dodatkowo warto pamiętać o tak zwanej zasadzie pierwszego linka, który roboty Googla biorą pod uwagę podczas skanowania strony. Oznacza to, że nie ma sensu umieszczać kilku odnośników do tej samej strony, ponieważ pozostałe (oprócz pierwszego) zostaną pominięte. Możliwe jest odstępstwo od tej zasady poprzez użycie odnośników z kotwicą #.

Do jakich stron warto linkować?

Jak już wcześniej zostało wspomniane, liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość. Zalecane jest więc linkowanie do stron sprawdzonych i wysokiej jakości. Do takich stron należą m.in. serwisy rządowe czy strony instytucji badawczych – ogólnie strony o wysokiej reputacji. Jeśli w artykule powołamy się na zaufane źródła, potwierdzamy, że opracowana treść jest oparta na rzetelnej wiedzy i danych. Ważne, żeby umieszczać linki w sposób naturalny, by treść docelowa uzupełniała zagadnienie.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Dofollow czy nofollow?

Linki mogą być oznaczone za pomocą dwóch atrybutów – dofollow i nofollow. Pierwsza opcja jest bardziej wartościowa dla strony, ponieważ przekazuje moc SEO. Atrybut nofollow stosuje się wtedy, gdy nie chcemy, by roboty Google indeksowały tę stronę.

Jeżeli nie mamy pewności co do stron, które wskazujemy, oznaczamy je jako nofollow i w ten sposób nie przekazujemy mocy. Jeżeli link nie zostanie oznaczony atrybutem nofollow, a będzie prowadził do strony o wątpliwej reputacji, może to negatywnie wpłynąć na ranking naszej strony.

Należy pamiętać, by co jakiś czas sprawdzać, czy linki wychodzące są wciąż aktualne. Zdarza się, że strony zostają zamknięte lub zostaje na nich ustawione przekierowanie, dlatego warto je na bieżąco kontrolować za pomocą narzędzi SEO.

Przeczytaj także

Czym są żądania http?

Czym są żądania http?

Użytkownicy Internetu często nie zdają sobie sprawy, ile procesów musi zajść, aby na ekranie wyświetliła się wywołana strona internetowa. W tym artykule opowiemy nieco o kulisach działania pt. żądanie http. Czym są żądania http, jak sprawdzić ich liczbę, dlaczego są ważne i jak zmniejszyć ich liczbę? O tym piszemy poniżej.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Co oznacza adres URL przyjazny wyszukiwarce?

Co oznacza adres URL przyjazny wyszukiwarce?

Adresy URL powinny być przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Co to dokładnie oznacza? Poprawnie skonstruowane adresy URL powinny z jednej strony dobrze opisywać, co znajdziemy na stronie, a z drugiej być proste i czytelne. Takie adresy są zrozumiałe dla algorytmów, a także budzą zaufanie wśród użytkowników.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej