Co to jest adres IP, do czego służy i czy ma coś wspólnego z SEO?
Tajemnicze cztery liczby oddzielone kropkami nazywane adresem IP są unikalnym numerem identyfikacyjnym nadawanym urządzeniom w sieci komputerowej. Dowiedz się, co kryje się za tym zbiorem znaków, czy znajomość IP jest potrzebna oraz, czy protokół internetowy ma bezpośredni wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Zaczynamy!
Czym jest adres IP?
Adres IP (od ang. Internet Protocol) – technologia, bez której korzystanie z Internetu nie byłoby możliwe – jest ciągiem liczb, który identyfikuje serwer (urządzenie) podłączone do innego serwera albo sieci komputerowej. Dzięki niemu mamy możliwość przesyłać informacje pomiędzy urządzeniami podłączonymi do Internetu (komputerami, tabletami, telefonami itd.). Każda z liczb składająca się na adres IP, może wynosić od 0 do 255.
Masz firmową stronę internetową? Sprawdź, czym jest audyt SEO strony WWW.
Adres IP może wyglądać na przykład tak: 88.158.1.250
Co ciekawe, adres IP nie identyfikuje urządzenia na stałe. W większości przypadków adres zmienia się przy każdym podłączeniu do sieci lub po upływie 24 godzin (dynamiczny adres IP). Każdy operator dysponuje pewną pulą adresów IP, a jego klienci logują się na pierwszy wolny z nich. Natomiast stały adres IP pozostaje niezmienny nawet po ponownym podłączeniu do sieci i upływie wyznaczonego czasu, jednak należy on do rzadkości.
Adres IP prywatny i adres IP publiczny – czym się różnią?
Ponadto rozróżniamy adresy IP prywatne i IP publiczne.
Te pierwsze nie są widoczne w sieci dla innych użytkowników, przez co ich posiadacze nie mają możliwości korzystania ze wszystkich serwisów i usług dostępnych w Internecie. Urządzenie z publicznym i widocznym dla innych IP ma z kolei dostęp do większości internetowych zasobów oraz łączy się z innymi użytkownikami bezpośrednio, ma także możliwość wysyłania danych. Niestety, sprzęty korzystające z publicznego IP są bardziej narażone na ataki hakerów niż ich prywatne odpowiedniki.
Zleć audyt strony WWW i popraw jej widoczność w wyszukiwarce.
Czy znajomość adresu IP jest potrzebna?
Podczas codziennego i niespecjalistycznego korzystania z sieci znajomość adresu IP nie jest właściwie konieczna. Nie musimy znać również adresów IP stron internetowych, które chcemy wyświetlić. Wystarczy wpisać adres danej strony WWW, a protokół DNS przetłumaczy go na właściwy adres IP.
W gwoli ścisłości wypada dodać, że ze względów technicznych przekierowanie adresu IP na domenę nie zawsze jest możliwie (np. z powodu hostingu współdzielonego). Natomiast, jeśli pod danym adresem IP nie wyświetla się strona główna, to nie ma problemu z kopią treści.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>Czy adres IP ma coś wspólnego z SEO?
SEO kojarzy się przede wszystkim z takimi hasłami jak „słowa kluczowe” czy „linki wewnętrzne”. Okazuje się jednak, że SEO ma również coś wspólnego z adresami IP, wprawdzie pośrednio, ale warto przyjrzeć się tym zależnością:
Po pierwsze. Umieszczając linki (hiperłącza) na stronie internetowej, warto zadbać o ich różnorodność, tj. zadbać o to, aby ich domeny różniły się od siebie, a przede wszystkim, aby pochodziły z witryn o różnych adresach IP. Taka praktyka poprawia pozycję danej witryny internetowej w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – zwiększa ruch na stronie.
Po drugie. Dedykowany adres IP, czyli unikalny numer identyfikacyjny do witryny i konta hostingu, który nie jest – jak w większości przypadków – dzielony z innymi użytkownikami, ułatwia skonfigurowanie prywatnego certyfikatu bezpieczeństwa SSL. A jak wiadomo, Google faworyzuje witryny tego typu. Ponadto dedykowany adres IP ma wpływ na lepszą wydajność strony. Witryny z dedykowanym IP zazwyczaj wyświetlają się szybciej niż te ze współdzielonym adresem IP.
Ostatecznie jednak – niezależnie czy korzystasz z dedykowanego IP, czy współdzielonego – nie ma to bezpośredniego wpływu na kwestie związane z SEO. Oczywiście, IP dedykowane wspiera bezpieczeństwo i wydajność, jednak wdrażając skuteczną strategię SEO, można poradzić sobie bez tej dość kosztownej usługi i uzyskiwać przyzwoite pozycje w wynikach wyszukiwania.