Co oznacza rozmiar strony internetowej i dlaczego jest ważny?

Co oznacza rozmiar strony internetowej i dlaczego jest ważny?

Zazwyczaj atrakcyjne strony internetowe oparte na wielu grafikach, filmach itp. mają większy rozmiar niż te składające się z samego tekstu. Czy rozmiar strony ma znaczenie i wpływ na SEO? A jeśli tak, jak prezentować ciekawy content, jednocześnie nie spowalniając strony. Odpowiedzi prezentujemy poniżej.

Co to jest rozmiar strony internetowej?

Rozmiar strony WWW (czy inaczej – jej waga) to suma elementów, z których składa się strona internetowa. Mówimy tu o dokumentach, zdjęciach, arkuszach, skryptach itd. Po dodaniu wagi wszystkich wartości otrzymamy całkowity rozmiar strony w kB lub MB.

Do najcięższych elementów witryn należą zazwyczaj grafiki oraz pliki wideo – to one najbardziej „obciążają” stronę, podobnie jak różnego rodzaju wtyczki czy oprogramowanie marketingowe.

Z biegiem czasu średni rozmiar stron internetowych wzrasta. Pierwsza strona internetowa miała zaledwie 4kB. Obecnie szacuje się, że strony ważą średnio ok. 4MB. To olbrzymi skok.

Jednak z rozmiarem strony nie można przesadzić, ponieważ ma on wpływ na funkcjonalność. Zbyt ciężka strona może wyświetlać się powoli, co zniechęci użytkowników do zapoznania się z jej treścią, a także utrudni robotą wyszukiwarek zaindeksowanie danego adresu.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz >>

Jak sprawdzić rozmiar strony WWW?

Rozmiar strony internetowej można sprawdzić np. przy okazji audytu SEO lub przy pomocy innych narzędzi dostępnych w sieci. Zazwyczaj wystarczy wkleić adres interesującej nas domeny we wskazane pole.

Dlaczego rozmiar strony WWW ma znaczenie?

Jak częściowo wspomniano wyżej, rozmiar strony internetowej oddziałuje na jej wydajność, a także na SEO. Oto kilka przykładów:

  • Po pierwsze rozmiar strony ma bezpośredni wpływ na szybkość ładowania. Nie jest tajemnicą, że powolne strony plasują się gorzej w rankingach wyszukiwarek i mają mniejsze powodzenie u internautów, którzy w sporej części po ponad 3 sekundach tracą zainteresowanie ładującą się domeną.
  • Po drugie coraz więcej użytkowników korzysta z Internetu przy użyciu urządzeń mobilnych (tablet, smartfon), a na nich strony internetowe wyświetlają się nieco wolniej niż na komputerach stacjonarnych. Jednym ze sposobów na osiąganie przyzwoitych wyników (tj. skrócenie czasu ładowania) jest zmniejszenie rozmiaru strony WWW.
  • Po trzecie większa strona internetowa może wpłynąć na wysokość opłat za hosting. Wiąże się to z potrzebą większej przepustowości, czyli prędkością przesyłania danych.

Jak utrzymać odpowiedni rozmiar strony WWW?

Obecnie strony internetowe mają coraz większe rozmiary, a internauci są zainteresowani przede wszystkim atrakcyjnymi grafikami i filmami, które niestety ważą znacznie więcej niż pliki tekstowe. Jak w takim razie utrzymać optymalny rozmiar strony internetowej?

  • Po pierwsze warto zoptymalizować grafiki, poprzez kompresję plików. Służą do tego takie narzędzia jak np.: ImageCompressor czy compressor.io.
  • Po drugie warto unikać niestandardowych czcionek i fontów, które spowalniają działanie strony.
  • Po trzecie warto usunąć niepotrzebne pliki z zawartości strony.
  • Po czwarte warto zastanowić się nad użycia sieci CDN, czyli połączonego systemu serwerów, który bierze pod uwagę bliskość geograficzną podczas dostarczania treści internetowych. Rozwiązanie to może okazać się przydatne szczególnie w przypadku mocno obciążonych stron.

Przeczytaj także

Na czym polega SEO? Jak wykonać optymalizację strony internetowej?

Na czym polega SEO? Jak wykonać optymalizację strony internetowej?

Podstawą do zapewnienia wysokiej pozycji strony internetowej w wyszukiwarce jest odpowiednia optymalizacja SEO. Strona WWW powinna być funkcjonalna, przejrzysta i wartościowa dla odwiedzających oraz zgodna z aktualnymi wymaganiami robotów Google. Chcesz, żeby Twoja strona działała sprawnie, wyświetlała się wysoko, miała dużą liczbę wejść i była interesująca dla użytkowników? Dowiedz się, na czym polega SEO i z jakich działań się składa.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej

Favicon, czyli ikona na pasku adresu. Jak ją stworzyć i czy ma wpływ na SEO?

Favicon, czyli ikona na pasku adresu. Jak ją stworzyć i czy ma wpływ na SEO?

Drobne i charakterystyczne elementy strony internetowej potrafią przykuć uwagę i zapaść w pamięć użytkownikom. Jednym z takich graficznych szczegółów jest favicon, czyli niewielka ikona znajdująca się na pasku adresu w przeglądarce. Sprawdź, co warto o niej wiedzieć, jak ją zrobić i czy ma wpływ na pozycjonowanie SEO.

Artykuł - ikonka Czytaj więcej